Blogumda 7 tane E3 tahminleri yazısı, 7 tane de E3 değerlendirme yazısı yazmışım. Bu yazıyı da dahil edersek bu, toplamın %25'i yapıyor. Her dört yazımın biri E3 ile ilgili yani. Ama bundan sonra bu oranın pek artacağını hatta sabit kalacağını sanmıyorum. Çünkü E3 bu sene de iptal edildi.
Ama bu iptal edilme pandemi zamanı yapılan iptallerden daha farklı. O zaman herkesin kafasında "geçici" bir süreç olduğu düşüncesi vardı çünkü. 2020'de zaten kimse yüz yüze bir etkinlik yapamamıştı. Bu da firmaların kendi başlarına nasıl online etkinlikler düzenleyeceklerini öğrenmesini sağladı.
2021'de E3 dijital olarak geri geldi ama E3'ün olayı zaten yüz yüze olması, sektör içi iletişimin artması ve çeşitli iş anlaşmalarının yapılmasıdır. E haliyle bunlar olamadı. Üstüne üstlük firmalar "Ben niye E3 altında yapıyorum ki sunumu, dijital sunumu kendim de yaparım" diye düşündüler haklı olarak. Haziranın ikinci haftasına yetiştirelim diye de kasmadılar. E3Aylar oldu 2021 yani.
2022 asıl iplerin koptuğunu gösteren şeylere sahne oldu. Senenin başında bi yapılacak denildi, sonra yapılmasa mı acaba derken yine pandemi bahane gösterilerek iptal oldu E3. Ama işin arkasında organizasyonel bir anlaşmazlık olduğu da basına yansıdı, ki bunu tahmin etmek de zor değil.
Oyun dünyasının çok hızlı değiştiği sürekli konu oluyor bu blogda. Zaten giderek kan kaybeden bir yapıda olan E3'ün dört sene boyunca yapılamaması, bi de organizasyonel sorunların da peydah olması firmaların bakış açısını çok değiştirdi haliyle. ESA geçen sene kaç defa "Ama E3, 2023'te müthiş gelecek" dedi ama ilk başta Nintendo, sonra Microsoft, sonra Ubisoft, SEGA ve Tencent fuara katılmayacaklarını açıklayınca E3'ün hiç de "müthiş" geldiğine ikna olamadık. Sonra da iptal ettiler işte.
Şimdi düşünüyorum, seneye ne değişecek ki? Artık herkes kendi yolunu çizdi bile. Sony zaten terk etmişti, State of Play'lerle hallediyor işi. Keza Nintendo da Direct yapıyor. Geleneksel kalabilen nadir firmalardan Microsoft da bu sene küçük küçük sunumlar yapar oldu. Artık yaz kış oyun çıkıyor. "Haziranda her şeyi sunmak lazım" stratejisi atıl kalır oldu. Elbet yine sunumlar göreceğiz bu dönem ama asla o sükseliğine kavuşamayacak.
Bu yazı da artık mazi olmuş o günleri anmak için var. Hani dedim ya 15 yazı yazmışım. Bunu içerik üretmek için falan yapmadım. E3 benim çok uzun süredir senenin en çok beklediğim günleriydi. 3 gün boyunca arka arkaya, çatır çutur oyunların üstümüze atılması, hangi birine odaklanacağını bilememek başka bir eğlenceydi. 'Meme' olan olaylar, garip işler yapan firmalarla eğlenmek daha geçen yazıda bahsettiğim "aidiyeti" sağlıyordu. Tüm oyun dünyası orada ya, tüm. Dünya Kupası gibi bir şey işte, hem de her sene. Ama artık yok. Seneye gelse bile eski ihtişamına girmesi neredeyse imkansız. Sektör değişti bir kere.
Bilmiyorum bu sene ya da gelecek senelerde tahmin yazıları yazar mıyım. Ama ne olursa olsun 7 sene boyunca geleneği sürdürmüş olmak gurur verici. Ve teşekkürler E3. Sen bu heyecanı vermesen bu kadar uzun süre bu gelenek devam etmezdi. Üniversite yurtlarında, ultra yavaş internetle izlediğim dönemden Gamescom'a gidebilme olasılığımın olduğu döneme kadar eşlik ettin. :(.
Blogdaki Yazılar
- YALNIZ EA'YE İYİ SİNİRLENMİŞİM (E3 2015)
- 1. Geleneksel E3 Tahminleri
- BİLDİĞİN ORKESTRA GELDİ (E3 2016)
- 2. Geleneksel E3 Tahminleri
- UBISOFT FOR THE WIN (WAIT, WHAT?) (E3 2017)
- 3. Geleneksel E3 Tahminleri
- OHHH DOYDUM BEN (E3 2018)
- 4. Geleneksel E3 Tahminleri
- HÜZÜN BAHÇESİ (E3 2019)
- 5. Geleneksel E3Aylar Tahminleri
- I SAW THREE GENERATIONS, AM I VETERAN NOW? (E3MONTHS 2020)
- 6. Geleneksel E3 Tahminleri
- GÖZÜMÜZÜN ÖNÜNDE DEĞİŞİYOR (E3 2021)
- 7. Geleneksel E3 :( Tahminleri