22 Ağustos 2021 Pazar

GÖZÜMÜZÜN ÖNÜNDE DEĞİŞİYOR (E3 2021)

    Geleneksel E3 Tahminleri'nde de belirttiğim gibi oldukça hareketli bir E3 olmasını düşünürken beklentimin oldukça altında kalan bir hafta sonunu geride bıraktık. Üstelik bu E3, oyun sektörünün değiştiğini de çok net bir şekilde gösterdi. Artık firmalar bırakın 10 dakikalık gameplay videolarını, "Gameplay Trailer" garipliğini bile göstermemeye başladı. Yeni bir IP'yi inanılmaz bir iş gibi duyurmaya başladılar. Bu göstergeler artık geçmiş E3 doygunluğunu kolay kolay yaşayamayacağımızı gösteriyor. Gözümüzün önünde değişen, hayallerimizden ters yönde giden E3'ü (ve oyun sektörünü) böyle görmek üzücü. Neyse ki sektör inanılmaz büyüyor ve herkes için bir şeyler var. Bakalım Miert için neler varmış bu sene:

      EA

   Ne ilginçtir ki EA bu sene de hayal kırıklığı yaratmayı başardı :) Normal E3 hafta sonundan yaklaşık bir buçuk ay sonra gerçekleşen sunum öncesi EA, birçok oyunun sunumda gösterilmeyeceği söyleyerek ağır küfürler yemekten kurtuldu. Ha bu demek değil ki hayal kırıklığı yok, tabii var. Kesin gösterilir dediğim BioWare yapımları, EA Sports yapımları falan yoktu ortada. Onun yerine beş oyun üzerinden bol diyaloglu bir şeyler vardı.
   İlk olarak Codemasters'tan GRID Legends'ı gördük, ki benim beklentim Dirt Rally 3 üzerineydi. EA'nin finansal desteği sayesinde olacak ki Codemasters bu oyuna tanıdık aktörleri getirip senaryo modu eklemiş. Eh, bir yarış oyunundan ne kadar güzel bir senaryo olunur bilinmez ama kesinlikle bir tema gerekiyordu. 
   Daha sonra Apex Legends Emergence üzerinden uzun uzun konuşuldu. Yatsınlar kalksınlar Respawn'a dua etsinler. Derken DICE LA'in de Battlefield 2042 üzerine uğraştığını öğrendik. Battlefield Portal adında, eski oyunların sevilen haritalarının, silahların ve hatta sınıfların yer aldığı, oyuncuların isteği şekilde özelleştirebileceği bir portal. "Ultimate Battlefield" hedefleri böylece ortaya çıktı EA'nin, ki çok çok mantıklı bir hareket. Bir nesile bir Battlefield bence hem oyuncular hem geliştiriciler için sürdürülebilir bir yaklaşım. Ha bu arada DICE LA kendi IP'lerini de geliştiriyormuş arka planda.
   EA Originals'ın son gözdesi Lost in Random'u da çıkış tarihiyle beraber görme fırsatı bulduk. Oldukça tatlı görselleri ve özgün de bir oynanış vaat ediyor. Üzücü olan taraf çıkış tarih zamanında o kadar çok "tatlı görselli" oyun çıkıyor ki Lost in Random'u kafamda çok ötesine iteledim bile.
   Ve herkesin sunum öncesi tahmin ettiği gibi Dead Space Remake'i gördük. Sadece bir dakika :) Tamamen sıfırdan yapıldığı ve ilk oyunda kesilen bölümlerin de olacağı söylendi, okey. Yorum yok.



      Microsoft & Bethesda

   Bu senenin tek adam akıllı konferansı Microsoft'tu. 20'ye yakın oyun gösterildi ve üçü hariç hepsinin Game Pass'e geleceği söylendi. Sony'nin çok bir show yapamadığı bu sene Xbox yeni nesle oldukça kuvvetli girdi.
   İlk olarak Starfield gördük. Bunu çok şaşalı bir şekilde söylemem gerekirdi, değil mi? Ama bilin bakalım ne yaptılar? İki dakikalık trailer ve çıkış tarihi. O da 2022 Kasım'ı. Hangi güvenle 17 ay sonrasına çıkış tarihi verebiliyorsunuz gerçekten merak ediyorum ama Game Pass'le oynayacak olmamız  sevindirici. Bu cümleyi birkaç kez daha söyleyeceğim gibi :)
   Derken bu E3'ün en çok beğendiğim yapımı Stalker 2'yi gördük. Görece uzun bir videoydu ve gerek görselleri olsun gerek Metro-vari oynanışı olsun çok beğendim, beklentim biraz daha arttı. Aşırı kalabalık 2022 yılının Nisan ayında bizlerle inş. Üstelik Game Pass'teeee.
   Seveni çok Back 4 Blood'dan bir şeyler gördük. Derken Avalanche + Xbox Game Studios iş birliğile geliştirilen Contraband tanıtım fragmanını gördük. Başka detay yok ama Avalanche bir türlü leziz bir şey yapamadı. Beklenti düşük şimdilik.
   Battlefield 2042'yi EA'den önce ilk burada görmüştük. Gayet güzel duruyor. Levolution muhabbeti de iyice gelişmiş. Beklemekteyiz.
   12 Minutes ve Psychonauts 2 de çıkış tarihlerine kavuştu. Hatta 12 Minutes çıktı bile :) Aynı şekilde Halo Infinite de sene sonunda geleceği gösterildi ama belli ki oyunda çok eksik var. Bazı özellikler çıkış sonrası gelecekmiş.
    A Plague Tale'in devam oyunun resmi olarak gördük. Oyun içi ile hazırlandığı söylendi fragmanda. Bayağı güzel duruyor. Nasıl olsa Game Pass'e gelecek, oynarız :)
   Somerville ve Replaced adına iki oldukça ilgi çekici bağımsız oyun da gördük. God dammit bunlar da Game Pass'e geliyor. Thank you Phil Başkan! Aşağıya tam listeyi bırakıyorum zira liste fazla kalabalık.


  Obsidian'dan sürpriz bir şekilde The Outer Worlds 2 tanıtımını gördük. Obsidian, Microsoft satın aldıktan sonra çılgın gibi oyun tanıtıyor. İnsan ürkmüyor değil. Hem The Outer Worlds o kadar sevilmedi diye biliyordum ben. Sanırım uzun süre görmeyeceğiz onu çünkü Obsidian fragmanda kendileriyle dalga geçerek "Daha gösterecek hiçbir şey yok" dedi. Bence de Avowed yapın Obsidian :)
  Bir başka sürpriz ise Playground'dan geldi. Geçen sene Forza Motorsport tanıtılmışken, Playground Fable'la uğraşırken ve sıra da zaten Motorsports'ta iken çat diye Forza Horizon 5'in geleceğini öğrendik. Hem de bu sene ayol. FH4 zaten popüler iken neden böyle bir hamle yaptılar açıkçası anlamadım. Üstelik FH5 Meksika'da geçiyor, yani herkesin seveceği bir teması yok kanımca. Ama o görseller...Oyşş.
     Ve son bir sürpriz ise Arkane'den geldi: Redfall. Tam Deathloop çıkacakken yeni bir oyun duyurmak sırf Microsoft'un ilgi çekme amaçlı yaptırdığı bir şey. Zaten sadece tanıtım fragmanını gördük. Bence buna da çok zaman var.
    Indiana Jones'un çıkmasına çok çok uzun süre var olduğunu öğrendik. Bu hem üzücü hem sevindirici çünkü demek oluyor ki MachineGames Wolfi 3 üzerine uğraşıyor, av yis. Üzücü çünkü çok merak ediyordum AAA bir Indiana Jones'un nasıl gözükeceğini.
   Daha yazmadığım küçük küçük bir sürü şey oldu ama yazmaya gerek yok açıkçası. Doyurucu diyebileceğim, mutlu ayrıldığım tek konferans bu oldu. Teşekkürler Phil Baba tekrardan.


      Ubisoft
 

  Ubisoft, iyice farklı bir şirkete dönüşüyor gibi. Öyle ki seneye Ubisoft başlığı eklemeyebilirim bile. Kayda değer içeriğin sayısı azaldığı gibi var olanları da Fallout 76 kafasına dönüştürüyorlar. Sürekli güncelleme alan tek bir oyun kafası. Her ne kadar bu konferansta görmesek de The Division'ların Assassin's Creed'lerin bu yola gireceğini söylediler. Ne diyelim, güle güle. Var olan bir iki yapımınızı Diğer başlığında değerlendirir geçeriz biz de.
   Ubi'nin yaptığı bir diğer saçmalık da konferans öncesi Far Cry 6'yı tanıtması oldu. Microsoft konferansında bir şeyler göstermeleri gerekmesinden olsa gerek diye düşünüyorum ama gidip de tüm içeriği konferans öncesi tüketmek aşırı aptallık. O kadar boş bir konferans izledik ki Ubi'nin asla adam olamayacağına inanmaya başladım.
   Listeye bakın, ne kadar güvenli topraklardan gidiyor. Yeni Rainbow Six Siege oyunu, yeni Rocksmith, yeni Just Dance, yeni Mario+Rabbids. Yeni IP denilecek iki yapım var. Rider's Republic ve Avatar. Rider's Republic zaten Steep'in genişletilmiş versiyonu. Neden böyle bir AAA oyun yaparsın gerçekten ticari aklım almıyor. Steep'ten dünyanın parasını mı kırdın da "Aaa bak burada güzel potansiyel" var dedin? Neyse bunu geçtik. Elimizde olan tek şey Avatar, ki onu da tabiiiii kiii  sadece tanıtım fragmanı vardı. Yeni model E3 işte sana. Asla gameplay yok. Oyuncular daha az görsün ki ne mal olduğunu anlamasınlar. 
   Zaten Avatar'ın da 234234 tane oyunu gelir, onun da suyu sıkılır. He bir de Star Wars yapacaklar ileride, bu kadroyla on sene gider artık Ubi. EA de aynı bok biliyorum ama bu kadar kara batağa yatmıyorlar. Neyse. Umarım Avatar, klasik Ubisoft formülünden koparak ilerler. Massive Studios'un yaptığı oyun, ne kadar orijinal yapabilirler tartışmalı.


      Diğer
 
  Geldik "Others" kısmına. Dışlananlar gibi algılansa da asla öyle değil, hele bu sene hiç değil. Elden Ring vardı, Zelda BOTW 2 vardı nasıl dışlanan olsun :) 
  Elden Ring, trailer'dan gördüğümüz kadarıyla bayağı iyi duruyor. Yine bir From Software klasiği geliyor gibi. Zelda için çok yorum yapamayacağım ama beğenildi. Yeni Metroid de aynı şekilde.
  Borderlands 3 spin-off'u Tiny Tina's Wonderlands'i gördük. Eidos'tan Guardians of Galaxy'i gördük. Bu valla tam "çerezlik oyun" tabirine uyan bir yapım. Oyna geç. Babylon's Fall'un ne kadar hayal kırıklığı yarattığını gördük. Ama hiçbir Warner Bros oyunu görmedik. Neredesiniz abi siz? Ne yapıyor ne içiyor nasıl geçiniyorsunuz cidden? Ne Suicide Squad, ne Gotham Knights, ne Harry Potter ne yeni Monolith yapımı, hiçbiri yoktu. Belli ki pandemi ciddi etkilemiş WB'yi. Hepsini kafadan bir sene ertelemişler.
   Yeni Saints Row'u da görmedik, ama bugün öğrendim ki Gamescom'da gösterilecekmiş. Uzun süre geliştiriliyordu, umarım güzel bir şey çıkar. 
   Devolver Digital'den de Death's Door, Trek to Yomi, Wizard with a Gun, Demon Throttle gibi ilgi çekici şeyler gördük. Hatta Death's Door çoktan piyasaya çıktı ve senenin en iyilerinden biri. Giderek yükselen bir grafiği var var Devolver'ın. Seviyoruz, mutluyuz.

   
   Veee sanırım bu kadar. Değişimi iyice hissettiğim bir E3'ü geride bıraktık. Belki dijital süreç geçince eski günlerine geri döner ama hiçbir şey net olmadığı için sadece yaşayarak öğreneceğiz. 2022, oyun tarihinin en iyi senesi olmaya aday ama 2021'de bile sönük E3 gördüysek ümidimizi çok yüksek tutmamamız gerek. 

29 Mayıs 2021 Cumartesi

6. Geleneksel E3 Tahminleri

     6 sene be. Gelenek bu sene de sürüyor be. Ne kadar da gurur ve mutluluk verici bir tablo. Üstelik bu sene dijital de olsa resmi bir E3'ümüz var. Hatta yeni nesillerin çıkmasıyla firmaların tüm kozlarını sağlı sollu göstermek isteyeceği bir ortam var. Hem de şu ana kadar çok az sızıntıyla ilerledik (Famous last words). Hey Maşallah be. 

    Ancak EA'nin konferans tarihini Temmuz olarak açıklamasından ve Bethesda'nın (şaşırtıcı olmayacak şekilde) Microsoft konferansında oyunlarını gösterecek olmasından dolayı bu sene E3 hafta sonu içerisinde sadece iki tane büyük konferans izliyor olacağız. Fakat Bandai Namco'sundan Nintendo'suna, SEGA'sından Square Enix'ine (saydıklarımın hep Japon firması olması tesadüfü) tüm firmalar  E3 içerisinde yer alacaklar. Hatta bazıları konferans da yapacak ama benim ilgi alanım için "büyük" konferans kategorisine girmiyor. Demem o ki bol bol oyun duyuruları, videoları göreceğiz. 

    Bir diğer "politika değişikliği" durumuysa Sony'nin hiç büyük konferans düzenlemeyecek olma ihtimalinin olması. Önce Ratchet & Clank: Rift Apart, ardından Horzion: Forbidden West'i State of Play'lerde gösteren Sony'nin ben bu sene toplu bir gösterim yapacağını düşünmüyorum. Bunun en büyük sebebi ellerindeki materyalin yeterli olmaması. Ancak ben hızlı değişen oyun sektörünün aksine geleneklerimi koruyarak Sony sunum yapacak gibi yorumlayacağım. Burada gelenek her şeyden önemlidir hıh. Diyerek başlayalım sıkışlara:

      EA

  Çok ilginçtir ki bu sene en çok merak ettiklerim içerisinde EA sunumu yer alıyor. Çünkü EA olabilecek en iyi kadroya sahip. DICE, Respawn, Bioware ve yeni gelen Codemasters ile her birinin gösterecek şeyleri var. Üstüne (çok sanmasam da) yeni IP de çakabilir EA. 
  EA'den kesin ve ilk olarak göreceğimiz oyun yeni Battlefield olacak. Resmi olarak Haziran ayında duyurulacağı açıklanan oyunda sızıntı fotoğraflara bakarsak günümüz temalı bir oyun bizleri bekliyor. Zaten son iki oyun da tarihi savaşlarda geçmişti, aksini düşünmek çok olası değil. DICE istikrarını bozmayan, sevdiğim bir stüdyo. EA kanadında en merak ettiğim yapımlardan biri şüphesiz.
   Ha bir de ne yaptığını bilmediğimiz DICE LA stüdyosu var. Açıkçası Battlefield'ın onları yaptığını düşünüyorum. Eğer yapmıyorlarsa belki oradaki ürünle ilgili bir şeyler görebiliriz, ama zor ihtimal.
   Kesin olarak göreceğimiz bir diğer stüdyo ise BioWare. Yeni bir Mass Effect ve Dragon Age üzerinde çalışan ekipten bir tanesiyle ilgili en az bir trailer görme olasılığımız çok yüksek. Benim oyum Dragon Age üzerine. Lütfen de o olsun, çünkü hem EA singleplayer-only bir oyun açıkladı, hem de uzun süredir göremedik Dragon Age adını. Tabii geliştirmenin hangi evresinde olduğunu bilmediğimiz için EA sadece "gelişiyor ha" diyecek de olabilir, ki üzer. Ha EA zaten gameplay gösterme konusunda ketum ama ümitliyim lan EA senden bu sene. Üzüleceğimi bile bile ümitliyim.
   Benim kesin gözle baktığım, ancak herhangi bir sızıntı/dedikosunun dönmediği Star Wars: Jedi Fallen Order'ın devam oyunuyla ilgili  de bir şeyler görmek büyük isteklerim arasında. İlk oyunu, eksiklerine rağmen sevmiştim ve Respawn'a güvenim tam devam oyunu için. (Respawn ile daha fazla detay için önceki yazım)
    Geçen sene EA Sports oyunlarının Metacritic ortalamasının düşmesinden dolayı bu sene bir çekidüzen vereceklerini hiç düşünmüyorum :) Çünkü EA yine mikroödemelerden gırla para topluyor. Bu yüzden klasik tanıtım olur, geçilir EA Sports tarafında.
   Gelelim Codemasters tarafına (Hala garipsiyorum bu durumu)... Codemasters hali hazırda yeni bir Dirt Rally oyunu üzerinde çalıştığını söylemişti. Bu yüzden bu sene F1 2021 ile Dirt Rally 3 trailer videoları görer geçeriz diye düşünüyorum.
   EA her sene olduğu gibi bu sene de EA Originals adında bir tane oyun duyurur. EA'nin para kazanma amacı gütmeden böyle bir şey yaptığına hala inanamıyorum. Sayelerinde Hazelight diye muhteşem bir firma (ve tabii ki yönetmen) kazandık.
  Ha bir de devamlı duyduğumuz KOTOR Remake sızıntı haberleri var. EA'nin başka bir firmaya yaptırdığı söyleniyor. Gayet olası bir senaryo. Bununla ilgili de bir şeyler görebiliriz.
   Uhh, görüldüğü gibi liste oldukça kabarık ve ümit vaat edici. Lütfen EA'ciğim, canımcığım, bari bu sene üzme.


      Microsoft & Bethesda

   Bu senenin tartışmasız en büyük sunumu Microsoft tarafından gelecek. 90 dakika olacağı söylenen sunumda Microsoft'un sadece satın aldığı stüdyolarla tüm mahalleyi kavgaya toplamış gibi bir görüntü oluşturma potansiyeli var. Ancak biliyoruz ki sunumda başka stüdyolardan da içerikler göreceğiz. Liste çok kabarık çok.
   Önce kesin olarak göreceklerimizden başlayalım. 343'ün Halo Infinite'ini geçen sene uzunca görmüştük. Rezalet görsellerle beraber gelen geridönüşlerin olumsuzluğundan dolayı bu sene 343 Studios "Bakın nasıl da sizi dinledik ve adam ettik oyunu" isimli bir gameplay trailer yayınlayacaktır. Akabinde de çıkış tarihini büyük ihtimal görürüz. Cidden çok çok uzun süredir geliştiriliyor bu oyun.
   Microsoft'un yayınladığı E3 fotoğrafından, Bethesda Game Studios'un uzun süredir sessiz kalmasından ve Jason Scheier'ın tweet'inden sonra kesin olarak göreceğimizden emin olduğumuz Starfield'a uzun bir süre verilebilir. Bu da cidden nasıl bir şey olacağını merak ettiğim bir yapım ve uzun süredir hiçbir şey duymadık. E3'ün en büyük oyunu olmaya aday. Todd Howard'ın tatlış yalanlarıyla beraber tabii.


  Artık çıkışına çok çok az kalan Psycohanuts 2'nin de kesin çıkış tarihini çok çok büyük ihtimal görürüz. Hatta ve hatta "Şu an indirebilirsiniz" derlerse şaşırmam bile. Artık ömür geçti üzerinden be Tim Schafer abim, ama olsundu. Güzel olsundu, bizim olsundu.
    Bir başka "bir ömür geliştirilen" oyun da Playground'un Fable'ı. Tabii Forza serisini yapan firmadan çat diye RPG beklemek fazla hayalci, bu gayet anlaşılır. Geçen sene gördüğümüz resmi tanıtım fragmanından sonra bu sene ben gameplay tanecikleri göreceğimizi hissediyorum, ayy n'olur olsunnn diye de ekliyorum.
    Forza demişken tabii ki de, tabii ki de Turn 10'in Forza Motorsport reboot'uyla ilgili bir şeyler göreceğiz. Çıkış tarihli olanından hem de. En büyük bankolardan biri bu konferansta.
    Stalker 2 ile ilgili de bir şeyler görebiliriz. Ancak ne kadar detaylıca görürüz çok emin değilim açıkçası. Keza Obsidian'un Ungrounded'ı, InExile'ın yeni oyunu, State of Decay 3'ü, Perfect Dark'ı, Rare'in yeni oyunu da ne derece göreceğimiz çok kestiremiyorum.
   Ancak kestirebildiğim bir oyun varsa do da Hellblade 2. O da uzun zamandır geliştiriliyor. Unreal Engine 5'e geçmelerinden dolayı azıcık kesin olamasam da bir şeyler göreceğimizle ilgili hislerim kuvvetli. Hadi bakalım.
   Bethesda kanadına geri dönersem, Starfield harici en büyük adayın Ghostwire: Tokyo olduğunu görüyorum. Sanırım geliştirilme aşaması en ileride o var. MachineGames'in Indiana Jones'u en çok merak ettiğim yapımlardan ama bu oyunun 2023'ten önce çıkma olasılığı olmadığı için heyecanlanma dürtülerimi seneye saklıyorum. Ama belki Wolfenstein 3? Bak bu harika bir sürpriz olur, içimi gıdıklar. id Software'in pas geçeceğini düşünüyorum. 
  
  Bitti mi sandınız? Cehennem hayır!. Sırada Non-Microsoft stüdyoları var. Burada en büyük beklenti tabii ki Elden Ring. Yeni bir Cyberpunk havası hissettiriyor Elden Ring. Neyse ki From Software CDPR gibi PR işlerini hiç umursamayan bir firma da anlamsız hype oluşturmaz. Ancak bu demek değil ki yer gök Elden Ring olmayacak. Bal gibi de olacak. Ama Bandai Namco sunumunda ama Microsoft'ta Elden Ring ile ilgili bir şeyler bekliyorum. Hatta arttırıyorum, bu sene için çıkış tarihi verecekler diyorum.
   Şimdi düşündüm de... Sanırım diğer oyunları burada konuşmayayım ben dfgdfg Microsoft'un Game Pass ve id@Xbox hakkında da konuşacağını da belirtmek lazım tabii sdfsdf Neyse çok oyun var anacığım, bu başlık fazla büyüdü. 


      Ubisoft
 
   Artık yeni bir Splinter Cell ve Prince of Persia görebileceğim inancını kaybettiğim için hiçbir beklenti içerisine giremiyorum Ubisoft konferansı için. Firmanın kitlesi çok daha fazla kitleye ulaşmak. Hadi PoP neyse de Splinter Cell gibi sadece stealth-severlere hitap edecek bir şeyin gelmesi çok zor gözüküyor. Üstüne Ubisoft yakın zamanda popüler serilerin f2p versiyonlarını da yapacağız dedi. Bu demek oluyor ki yollarımız bu aralar çok kesişmeyecek İv Gimö abimle.
    E peki ne gösterecek Ubisoft? Far Cry 6'yı daha yeni tanıttılar. Skull & Bones, yine çok ileri tarihe ertelendi, yine görmeyiz onu. Rainbow Six Siege'in yeni versiyonunu göreceğiz bi. Bir ihtimal Beyond: Good & Evil 2 görebiliriz ama son durumla ilgili kimse bir şey bilmiyor. Bu sene zaten Hasan Kırid de yok Watch Dogs da. PoP: Sands of Time Remake de rezalet gözüktüğü için mantıklı olarak ertelendi, bence onu da görmeyiz. E ne göreceğiz peki? Tüm sunum Rainbow ile geçmeyecek herhalde.
   Bu yüzden gıcır gıcır bir şeyler görmemiz olası. Ha tabii eğer The Division F2P, Assassin's Creed F2P, Watch Dogs F2P diye konferansı doldurmazlarsa. Blizzard gibi olacaklarsa bu yazıdan da kaldıralım Ubisoft'u. Bu sebeple adam akıllı bir AAA görmeyi Ubisoft'un işi olarak biliyorum, yoksa diğer yazıda terbiyesiz sözler söylerim. Zaten iki senedir "Ağzımızın tadı kaçmasın Ali Rıza Bey"i oynuyorum. Yet her. 
  Aa bir ihtimal yeni Rayman görebiliriz. Ama bu koskoca sunum için hiçbir şey. Keza Trackmania'lar ve Just Dance'ler de sayılmaz. Bakalım nasıl olacak.


      Sony
 
   Tüm Sony bölümünün başı için  "Eğer Sony sunum yapacaksa" diye eklemişim gibi davranın. Çünkü çok muhtemel gözükmüyor. Daha birkaç gün önce Horizon: Forbidden West'i gösterdiler, ki görsel anlamda muhteşem gözüküyor. İlk kez yeni nesil gıdıklanması yaşadım Horizon'da. Ha oyun aynı bu arada :D
   Onun haricinde God of War Ragnarok tabii ki Elden Ring ayarında beklenen bir oyun. Geçen sene 2021'de çıkacak diye duyurdular ama yani dağdaki kuş bile buna inanmıyor (EDIT: Resmi ertelenme haberi geldi). Yine de bir şeyler görürüz God of War'dan.
  Gran Turismo 7 de çıkış tarihine kavuşur eğer gösterilirse, ki gösterilmemesi için bir sebep yok açıkçası.
  The Last of us Remake'yle ilgili de dedikodular geliyordu. Firmanın boş kalmasın diye yaptığı bir şey olarak kulağımıza geldi, ki gayet mantıklı. Böyle bir şey görmemiz olası.
  Sony konferanslarında gösterilen Final Fantasy 16 da mutlaka yeni içeriklerle bize gelecektir. Kendisi ilk kez ilgimi çeken bir FF oyunu olmayı başardı. Umarım daha Batılı kafasında bir oyundur. Japonların kafasını asla anlayamıyorum çünkü. 
   Keza Kena da ufacık da olsa yer edinir. Aynı şekilde Stray'i de muhakkak görürüz, ki aslında o da gizemini koruyan bir oyun. Teması ve konsepti çok ilgi çekiciydi. 
  Sony'nin PC'ye gelen oyunlarıyla ilgili de haberler görürüz bir ihtimal. Yeni konsol güncellemeleri de beraberinde muhakkak olur. Stoğu olmayan konsol hakkında konuşmak da garip tabii :)
  Ondan sonracığıma... Sony bir sürü yeni oyun yapılıyor, yarısı yeni IP dedi. Ama görünen o ki bu oyunların büyük çoğunluğu daha erken geliştirme aşamasında. Sony o yüzden bu seneyi mini State of Play'lerle geçirecek gibi geliyor bana. Uzun süredir sesi soluğu çıkmayan bir firma göremiyorum şu anda.


      Diğer
 
   Bu taraf da bu sene fazlasıyla kalabalık, o yüzden alt başlıklara bölme ihtiyacı hissediyorum:
Nintendo: Nintendo'nun bu seneki en büyük kozu The Legend of Zelda: Breath of The Wild 2. Bu sene güncelleme yapacağız dediler, bir şeyler duymamız çok çok büyük. Keza yeni bir Metroid de duyabiliriz her ne kadar ilgimi çekmese de. Yeni bir Switch versiyonu geleceği için ben yeni bir Mario bile patlatabilirler diye düşünüyorum, hadi bakalım.
Warner Bros: Geçen sene duyurdukları, bariz bir şekilde üst taraftan ısmarlama gözüken iki Batman dünyasında geçen oyun Suicide Squad: Kill The Justice League, Gotham Knight'tan bu sene muhakkak bir şeyler göreceğimizi düşünüyorum. Gotham Knight çöp de SS'nin geliştiricisi Rocksteady olunca insan ümit dolu gözlerle bakıyor haliyle. Takipteyim. 2022'ye ertelenen Hogward Legacy ile ilgili de bir ihtimal bir şeyler görürüz. Ama bana niyeyse pas geçecek gibi geliyorlar. Bir başka WB firması Monolith de uzun süredir sessiz. Yeni bir LOTR açık dünya oyunu yapıyorlar diye bir sızıntı oldu, ne kadar doğru bu sene öğrenebiliriz gibi. Şaka maka Warner Bros da topyekün geliyor E3'e.
Devolver DigitalSenin varlığın yeter kuzum. Tarantino kıvamında yap bir şeyler, ahuhauhu diye gülerek izleyelim. Fuck the games, bring bloody blood again. 
Diğer: Diğerin diğeri bölümünde ilk konuğumuz Saints Row 5. Çok çok uzun zamandır haber alamıyoruz Volition'dan, yoksa bu sene o sene mi? Hadi inş. 
    SEGA'nın da bu sene E3'e katıldığını düşünürsek yeni bir Sonic duyma ihtimalimiz var bence. Ha takip ettiğimden değil, tahmini :) Yoksa SEGA Bayonetta 3'ü mü tanıtacak? Yok artık. Yoksa var mı artık? We'll see.


    Ay yoruldum... Ne kadar kabarık bir liste yav. Güzel güzel. Keyifli bir yorgunluk bu. Yeter ki böyle olsun E3'ler. Senelik bir keyfimiz hep daim böyle kalsın. Topluca sövelim, topluca sevinelim vesselam.

16 Mayıs 2021 Pazar

Kahpelere Rağmen Açmaktan Vazgeçmeyen Güneş

      Geçtiğimiz haftaki yazıda (evet yaa 8 günde iki yazı, kıskananlar çatlasın) EA'ye en sonda hakkını versem de genel olarak sağlı sollu girişmiştim. Tahmin edin bu yazıda ne olacak? That's right, bu hafta da hızımızı alamayacağız (Get it? Hız? Geçen haftaki yazı? No? Ok :( ). Ama bir farkla. Bu sefer bir Güneş de yer alacak yazımızda. Kahpelere rağmen açmaktan vazgeçmeyen Güneş. Kim bu Güneş? That's right, tabii ki Şenol Güneş sdfsdf. Hayır, Respawn Entertainment.

    2010 senesinde Vince Zampella önderliğinde, ki kendisi Call of Duty ve Medal of Honor gibi isimlerin ortaya çıkmasında önemli rol almış biri, kurulan Respawn Entertainment ilk oyunları Titanfall'u 2014 senesinde EA dağıtımcılığında ve Microsoft ile anlaşarak Microsoft Exclusive olarak çıkarttı. Oyun kritiklerden çok iyi puanlar alsa da singleplayer modunun olmaması ve PlayStation 3/4'e gelmemesi sebebiyle yeteri kadar popülerleşemedi. Söz konusu online bir oyun olduğu için popülarite azlığı demek yeteri kadar oyuncu olmaması, dolayısıyla kolayca maç bulunamaması anlamına da geliyor. Dolayısıyla Titanfall, sevilse de strateji talihsizliğinden çabuk silindi hatıralardan. 

   Respawn da bu durumun farkındaydı ve ikinci oyuna bu iki hatayı yapmayarak hazırlandılar. İki yıl gibi kısa süre içerisinde geliştirme bitti ve tahmin edin bu sefer ne oldu? That's fucking right, yazımızın ana kötüsü EA işin içine girdi ve Titanfall 2'ye Battlefield 1'den bir hafta sonra, Call Of Duty: Infinite Warfare'den bir hafta öncesine bir çıkış tarihi koydu. Zaten kitle Battlefield ve COD diye ikiye ayrılmışken, insanlar paralarını ikisinden birine harcayacakken EA'nin "Bişi Olmaz Bişi Olmaz" tutumundan ötürü satışlar beklenenden az oldu. Bu tarihi marketing saçmalığı hala konuşulmaya devam ediyor bu arada. Titanfall 2'nin PC tarafında sadece Origin'de olması da ciddi bir Steam kitlesinin görememesi anlamına geldi. Üstelik Titanfall 2 de öncülü gibi bolca övülen, hatta kimilerince en iyi FPS singleplayer'ına sahip bir oyundu. 

    Titanfall 2, oynayan insanlarca underrated kaladursun Respawn başka işlere girişmeye başladı. Çünkü neden? That's fricking right, EA'nin istediği seviyede bir marka olamaması sebebiyle. Respawn'ın da başka şeyler yapmak istemesi de etmen tabii. Sonuç olarak Respawn, kahpelere rağmen, EA'nin Respawn'ı satın almasına rağmen (bu durumu olumlu karşılayanlar da var bu arada) açan Güneş gibi 2019'da önce Apex Legends'i ardından Star Wars: Jedi Fallen Order'ı piyasaya çıkardı. Apex Legends ki, EA'nin yıllarca çabaladığı popüler ücretsiz oyun olma durumunu harika bir şekilde karşıladı. Star Wars: Jedi Fallen Order ki, EA'nin "Singleplayer oyunlar öldü hebele hübele" söylemlerine rağmen, muhtemelen kısıtlı zaman ve bütçeye rağmen harika satış rakamlarına ulaşan bir oyun oldu. 

   Özellikle Jedi Fallen Order sayesinde at gözlüğü takan EA yöneticilerinin "Haa singleplayer oyunlar hala gidiyor, o zaman Dragon Age'i de öyle yapın" demesine sebep olması bizim için fazlasıyla sevindirici bir haber. Ayrıca Jedi Fallen Order'ın büyük ihtimalle yapılan devam oyununa daha fazla bütçe, zaman ve özgürlük ayrılması ihtimali de beni heyecanlandırıyor. 

   Tüm bunlar yaşanırken, Respawn EA'yi ispatlarıyla yola getirirken Titanfall 2 tekrar hayat buldu. Özellikle EA Play'in Steam'e gelişiyle (EA Originals ile birlikte şirketin yaptığı en iyi hareket) Titanfall 2' yavaş yavaş popülaritesini geri kazandı. Community oyunu ciddi anlamda sahiplenmiş durumda. Hatta Reddit'te "1 Mayıs'ta topluca Titanfall 2 oynuyoruz" mesajından sonra ve Respawn'ın o hafta sonu oyunu ücretsiz yapmasından sonra aynı anda 30 bin oyuncu Titanfall 2'yi oynadı. 

  Tüm bu güzel gelişmeler belki de sadece Vince Zampella'nın adının (ya da hisse ortağı olmasının :) ) büyüklüğünden geliyor. Zampella'nın el atıp da kötü olduğu bir FPS oyunu şu anda aklıma gelmiyor. Üstelik şimdi DICE LA stüdyosunun da başına. Oradaki yapımın ne olduğunu bilmesek de güvenilir ellerde olması umut verici. Bu şekilde EA'nin akla mantığa sığmayan vizyonunu içten içe değiştiğini görmek en büyük arzumuz. Her ne olursa olsun EA, oyun sektörü için çok önemli bir firma ve yaptıkları sektörü önemli ölçüde etkiliyor.


9 Mayıs 2021 Pazar

Bu Lastik Değişimi Pek İyi Olmadı

      Geçen sene tekrardan daldığım yarış oyunlarından sonra Codemasters'ın yaptıklarını daha bir yakından takip eder oldum. Piyasada istikrarlı olarak kaliteli içerik çıkaran tek firma olduğu gibi fiyatlarıyla da erişebilir durumda bizim için. Durumdaydı yani... Kötü şeyler oldu da :((

    Önce Take-Two'nun Codemasters'ı satın alacağıyla ilgili haberler duyduk. Bu haberler gayet ciddi ve satın alımın neredeyse bittiğini yazıyordu. Üstelik 1 milyar dolar gibi (görece) ucuz da bir fiyata. Take-Two, başında Strauss Zelnick gibi tamamen para odaklı, "Oyunlar 70 $ dolar olacak tabii hıh" ve "Mikro ödemesiz oyun mu olur hıh" gibi arkasından kulak çınlatacak söylemlere sahip bir herif. Codemasters'ı satın almaları sadece fiyat anlamında da değil, oyun kalitesinin ve oyun-içi para politikasının da berbatlaşacağı anlamına geliyordu. NBA 2K gibi canlı kanlı bir örnek var karşımızda. 

   Biz tabii "Neyi sevsek ayrılığımız yakın oldu" tarzı ortalıkta gezinirken çok yakın zamanda başka bir haber daha aldık:" EA, 1.2 Milyar Vererek Codemasters'ı Son Anda Take-Two'dan Kaptı" Ve bir kez daha beterin beteri olduğu öğrendik. Tüm firmalar arasında açık ara en kötü yönetilen, güzelim firmaları bir bir katleden, iki kez En İyi Bok ödülünü kazanan Electronic Arts, Codemasters'ı da kendine benzetecek. Üstelik bu anlaşma çoktan yapıldı. Yaklaşık 2 aydır EA resmen Codemasters'ın sahibi.
 
  Ben bu olayları yazmak için geç kaldım ama EA fiyat arttırımı konusunda hiç geç kalmadı. Normalde 92 ₺'ya çıkan F1 oyunları (Aslında tüm Codemasters oyunları) bu sene itibarıyla 419 ₺ gibi devasa bir artışla karşımızda. Diğer EA oyunlarının çıkış fiyatıyla aynı yani. Üstelik bu fiyat artışı sadece Türkiye'de değil, birkaç ülke hariç tüm dünyada gerçekleşmiş. Fiyat tarafındaki tek iyi haber ise geçmiş Codemasters (CM) oyunlarının henüz değişmemesi.
    
  Fiyat artışları haricinde oyun için ek ödemeler, en ufak kozmetiğe bile dünyanın parasını istemesi de çok olası EA'nin. Zamanla çok daha net bir tablo ortaya çıkacak tabii ama umarım EA'nin bu sert EA Play aboneliğine yöneltme politikası CM tarafındaki satışlara aşırı etki etmez. Çünkü EA bir kere yumurtlamayanı akşama pişiriyor da.

  İşin olası iyi yanları da var çok ilginçtir ki. Bunlardan biri CM'nin EA'nin bütçesini kullanabilecek olması. EA belli oyuncu havuzuna sahip oyunlara yatırım yapıyor. Özellikle EA Sports kanadında çok büyük gelirleri olan bir firma zaten. Ben, spesifik olarak Formula 1 serisine CM'den daha fazla para ayırabileceklerini düşünüyorum açıkçası. Bu da daha kaliteli oyunlar görme olasılığımız anlamına geliyor. EA aynı zamanda gerçek pilotlarla da anlaşıp oyun geliştirme sürecine yardımcı da olabilecek bir imkan sağlayabilir. Tabii GRID ve Dirt/Dirt Rally için aynılarını söylemek kolay değil. Hatta GRID serisi tümden rafa bile kalkabilir o derece.
   İkinci olasılık ise CM'nin yeni bir NFS geliştirmesi olasılığı. EA'nin hali hazırda Criterion firması var, ve biliyoruz ki yeni NFS'yi de onlar geliştiriyor. Ancak Criterion son yıllarda Hot Pursuit Remastered ve Burnout Paradise Remastered harici hep diğer oyunlara destek şeklinde ilerledi. Bu sene de yeni Battlefield yetişsin diye destek veriyorlar. Ve son birkaç oyundur NFS markasından hiç güzel şeyler göremedik. Tüm bu parametreler EA'nin CM'ye bir şans vermesi anlamına gelebilir. Tabii bu yakın vadede beklediğim bir şey değil, ama olası.

  Codemasters'ın devamlı olarak oyunlarını gördüğümüz serileri GRID, Dirt, Dirt Rally ve Formula 1. 2023'ten itibaren bu kadroya WRC de katılacak. Codemasters, biraz da bağımsız olmanın, para azlığının sonucu olarak her sene yaklaşık iki oyun (bir F1, bir diğer serilerden) çıkartan bir firmaydı. EA'nin F1 hariç bu kadar seri üretim oyun çıkartmalarını isteyeceğini zannetmiyorum. Bu yüzden GRID, Dirt ve Dirt Rally'den biri hatta birilerinin boğazı kesilecek. 2023'te gelecek WRC haklarından dolayı Dirt Rally'nin bir ömürlük oyunu olduğunu söylemek mümkün. NFS varken EA'nin ortada kalmış GRID serisine de çok sıcak bakacağını düşünmüyorum. Geriye Dirt kalıyor, ki Dirt çok köklü bir seri. Kolay kolay çöpe atılacağını düşünmüyorum. Ha bu sene tüm iddiam Dirt Rally 3 üzerine o ayrı. 

   Evet dillendirilmesi gereken bir konuydu ama niyeyse hiç aklıma yazı yazmak gelmedi. Uygun anımı da kolluyordum açıkçası bir yazı yazmak için. Geçen yazımdaki agresif hissi blog normali yapmak hiç istemiyorum ama bu sene güzel an yakalamak fazla mümkün olmuyor maalesef. Tabii her şey değişiyor EA'nin yönetimi değişmiyor. Ruh hali çok fark etmiyor bu firmayı anlatmak için, sonu hep bipli bitiyor :)

EDIT: EA, Codemasters kendi kimliğini koruyacak diyor.
EDIT-2: Bu söylemin üzerinden iki ay bile geçmeden EA, Codemasters'ın CEO'su ve CFO'sunu değiştirdi ve firmayı EA Sports çatısı altına aldı. 

5 Şubat 2021 Cuma

Abone Olana Stres-Keder Hediye

      Günümüz dijital eğlence dünyasında kendi keyiflerimize hitap eden bir içerik bulma konusunda çok az zorluk yaşıyoruz artık. Ufacık bir araştırmayla koca dünyaların kapıları açılıyor. Ancak sadece ufacık bir araştırma yetmiyor kapıları açmaya, aylık 14,99 ₺ da vermen gerekiyor. Ya da 29,99 ₺. Başka bir kapı da vardı çok merak ettiğin, o da 9,99 ₺. Artık 54,97 ₺'lik bir aylık giderin daha var tebrikler. Tabii ara ara aylık girip çıktığımız kapıları da hesaba katmıyorum.
      Abonelik sistemi aslında iki taraf için de avantajlı. Platform sağlayıcısı düzenli olarak kullanıcıdan para alabiliyor, kullanıcı da normalde daha fazla para vererek elde edebileceği hatırı sayılır bir içeriğe kavuşuyor. Benim de bugün bahsetmek istediğim konu da bu "içerik fazlalığı" ile ilgili. Sadece tek bir servis sağlayıcısı bile platformun içerisine o kadar fazla içerik koyuyor ki eğer spesifik bir içerik için abone olmadıysanız kafa karışıklığı yaşamanız büyük olası. "Ben hangi birini izleyeceğim/oynayacağım/dinleyeceğim" diye garip bir üzüntü yaşamanız da olası. İşte ben bunu yaşıyorum bu abonelik sistemlerinde. Bana hizmet veriyor, ama beni mutlu edeceğine strese sokuyor. Bir tane içeriği tüketirken ve o içerik çok da iyi gitmiyorken "Ulan acaba diğerini mi tüketseydim" diye sorgulamaya başlıyorum. Ve tabii ne oluyor sonrasında, bu içeriğe de odaklanamıyorum, içine giremiyorum. Bu içerik de mundar oluyor, tüketemediğim diğer içerik de. Yani nicelik arttığı için nitelik azalıyor. Normalde kolayca odaklanabileceğim, fena da bir kalitesi olmayan oyun diğer oyunlar yüzünden kalite düşüşü yaşıyormuş gibi bir algıya sahip oluyor. Cazibesi de kayboluyor böyle olunca.
    Tabii bir de içerikleri abonelik bitmeden tüketmeye çalışma durumu var. Eğer bir/üç aylık abone olduysanız ve bazı içeriklere en azından bakmak istiyorsanız çok da vaktiniz yok demektir. Bu da neye sebep oluyor? Yep. Hızlı hızlı, belki de canınız o anda istemeye istemeye tüketmenize. Özellikle benim için doğru içeriği doğru zamanda tüketmek önemli. Bu abonelik sistemleri sayesinde optimum zamanı bulmak çok da kolay olmuyor. Bu tabii ki süreli abone olduğunuzda yaşanan bir durum ancak ben Spotify harici hiçbir hizmete devamlı abone olmadığım için benim için eksi.

   Fark etmediğim güzel avantajları da var tabii. Mesela geçtiğimiz ay OGZ ile Battlefield 1 oynayalım diye indirimde olan EA Play'e 5,80'den bir aylık abone olduk. Madem EA Play var, içerisindeki oyunları da deneyelim dedim ve birkaç oyun indirdim. İçerisinde normalde oynamayı düşünmediğim Star Wars Jedi Fallen Order da vardı. Bir haftada bitirdim Fallen Order'ı, gayet eğlenerek oynadım. EA Play sayesinde beğenebileceğim bir oyunu keşfetmiş oldum böylece. Artık bu kadar fazla oyunun olduğu bir ortamda abonelik sistemleri de arafta kaldığınız oyunlar hakkında karar vermenizi sağlayabiliyor.
   Bir diğer olumlu yanı da normalde pahalı olan bir oyunu çıktığı vakit oynayabilme şansı yakalamak oluyor. Özellikle Game Pass sayesinde Obsidian, Bethesda, InExile, Double Fine gibi çok başarılı oyunlar çıkaran firmaların oyunlarını çıkar çıkmaz sadece 30 ₺'ya oynayabiliyoruz. Normalde bir Bethesda oyunu çıkar çıkmaz oynama olasılığım çok düşük, ama Game Pass bu olasılığı önemli oranda yükseltiyor. Özellikle Türkiye'de Game Pass çok önemli bir hizmet.

  Sonuç olarak mümkün olduğunca abonelik sistemlerinden uzak durmaya çalışıyorum. Eğer bir içerik bir serviste olsa da perakende fiyatı çok absürt olmadığı sürece satın alıp belirli bir aidiyet duygusu oluşturup tüketmek için uygun zamanı bekliyorum. Eğer bir hizmete bir aylık abone olmaya karar verdiysem de kafamda tüketeceğim içerikleri belirleyip diğerlerine hiç bakmamaya çalışıyorum. Bu sayede anlamsız streslerden kurtulup içeriklere odaklanabiliyorum. (21. Yüzyıl dertlerine bak aq.)