Abonelik sistemi aslında iki taraf için de avantajlı. Platform sağlayıcısı düzenli olarak kullanıcıdan para alabiliyor, kullanıcı da normalde daha fazla para vererek elde edebileceği hatırı sayılır bir içeriğe kavuşuyor. Benim de bugün bahsetmek istediğim konu da bu "içerik fazlalığı" ile ilgili. Sadece tek bir servis sağlayıcısı bile platformun içerisine o kadar fazla içerik koyuyor ki eğer spesifik bir içerik için abone olmadıysanız kafa karışıklığı yaşamanız büyük olası. "Ben hangi birini izleyeceğim/oynayacağım/dinleyeceğim" diye garip bir üzüntü yaşamanız da olası. İşte ben bunu yaşıyorum bu abonelik sistemlerinde. Bana hizmet veriyor, ama beni mutlu edeceğine strese sokuyor. Bir tane içeriği tüketirken ve o içerik çok da iyi gitmiyorken "Ulan acaba diğerini mi tüketseydim" diye sorgulamaya başlıyorum. Ve tabii ne oluyor sonrasında, bu içeriğe de odaklanamıyorum, içine giremiyorum. Bu içerik de mundar oluyor, tüketemediğim diğer içerik de. Yani nicelik arttığı için nitelik azalıyor. Normalde kolayca odaklanabileceğim, fena da bir kalitesi olmayan oyun diğer oyunlar yüzünden kalite düşüşü yaşıyormuş gibi bir algıya sahip oluyor. Cazibesi de kayboluyor böyle olunca.
Tabii bir de içerikleri abonelik bitmeden tüketmeye çalışma durumu var. Eğer bir/üç aylık abone olduysanız ve bazı içeriklere en azından bakmak istiyorsanız çok da vaktiniz yok demektir. Bu da neye sebep oluyor? Yep. Hızlı hızlı, belki de canınız o anda istemeye istemeye tüketmenize. Özellikle benim için doğru içeriği doğru zamanda tüketmek önemli. Bu abonelik sistemleri sayesinde optimum zamanı bulmak çok da kolay olmuyor. Bu tabii ki süreli abone olduğunuzda yaşanan bir durum ancak ben Spotify harici hiçbir hizmete devamlı abone olmadığım için benim için eksi.
Fark etmediğim güzel avantajları da var tabii. Mesela geçtiğimiz ay OGZ ile Battlefield 1 oynayalım diye indirimde olan EA Play'e 5,80'den bir aylık abone olduk. Madem EA Play var, içerisindeki oyunları da deneyelim dedim ve birkaç oyun indirdim. İçerisinde normalde oynamayı düşünmediğim Star Wars Jedi Fallen Order da vardı. Bir haftada bitirdim Fallen Order'ı, gayet eğlenerek oynadım. EA Play sayesinde beğenebileceğim bir oyunu keşfetmiş oldum böylece. Artık bu kadar fazla oyunun olduğu bir ortamda abonelik sistemleri de arafta kaldığınız oyunlar hakkında karar vermenizi sağlayabiliyor.
Bir diğer olumlu yanı da normalde pahalı olan bir oyunu çıktığı vakit oynayabilme şansı yakalamak oluyor. Özellikle Game Pass sayesinde Obsidian, Bethesda, InExile, Double Fine gibi çok başarılı oyunlar çıkaran firmaların oyunlarını çıkar çıkmaz sadece 30 ₺'ya oynayabiliyoruz. Normalde bir Bethesda oyunu çıkar çıkmaz oynama olasılığım çok düşük, ama Game Pass bu olasılığı önemli oranda yükseltiyor. Özellikle Türkiye'de Game Pass çok önemli bir hizmet.
Sonuç olarak mümkün olduğunca abonelik sistemlerinden uzak durmaya çalışıyorum. Eğer bir içerik bir serviste olsa da perakende fiyatı çok absürt olmadığı sürece satın alıp belirli bir aidiyet duygusu oluşturup tüketmek için uygun zamanı bekliyorum. Eğer bir hizmete bir aylık abone olmaya karar verdiysem de kafamda tüketeceğim içerikleri belirleyip diğerlerine hiç bakmamaya çalışıyorum. Bu sayede anlamsız streslerden kurtulup içeriklere odaklanabiliyorum. (21. Yüzyıl dertlerine bak aq.)