13 Kasım 2016 Pazar

EA Artık Bizleri Düşünüyor

    EA'yi öveceğim bir yazı yazacağıma hala inanamıyorum. Çoğu oyuncu tarafından nefret edilen firma, kendini ciddi ölçüde toparladı. Diğer oyunların optimizasyon özürlü olması (Mafia 3 ve Dishonored 2 bile), EA'nin oyunlarının ise kaymak gibi (gerçekten kaymak gibi) akması beni bu yazıya yazmaya itti.

    EA'nin aklını başına alması 2012 ve 2013'te Amerika'da üst üste iki yıl en kötü firma seçilmesi sayesinde oldu. 2013'te de seçilmelerinden sonra EA'nin üst kademesindeki insanlar toplanıp izledikleri politikayı değiştirmeye karar vermişler. O zamandan beri EA 'player-first' diyerek, yani hep bizleri düşünerek (canım benim) oyunlar geliştirmeye karar vermişler. Bu oyuncu-öncelik stratejisi denilen durum, oyunların açık betasını çıkartıp yorumlar aldıktan sonra oyunu değiştirmeye, ve hatta çıkış tarihini oyun hazır oluncaya kadar ertelemek diyebiliriz. (Battlefield: Hardline da bu sebeple ertelenmişti.)
    EA, oyuncu-öncelik diyerek sadece oyun geliştirme aşamalarını değiştirmedi, aynı zamanda oyuncular ve geliştiriciler için çeşitli kaynaklar, programlar yayınlamaya başladı. Bunlardan ilki diyebileceğimiz 'On The House', EA'nin kendi oyun platformu olan Origin üzerinden ücretsiz oyunlar yayınlıyor. Battlefield 3, Dragon Age: Origins, Dead Space gibi kült oyunlar bile ücretsiz oldu 2014'te başlayan bu uygulama sayesinde.

Origin Access Oyunları (13.11.2016)

    EA, aynı zamanda Playstation Access'e benzer bir sistemi PC oyuncuları için de başlattı. İsmi Origin Access olan bu sistemde aylık 4€ vererek listedeki oyunların tam sürümlerini oynayabiliyorsunuz. Herhangi bir taahhüt durumu olmayan sistemde üyeliğiniz biterse oyunları da oynayamıyorsunuz. Liste oldukça kalabalık, ben başarılı buluyorum.
    Bağımsız yapımcıları da düşünmeye başladı EA. Marketin çok büyük olmasını mı görmüş olmalılar, yoksa güzel cevherlere yardım eli mi uzatmak istediler bilmiyoruz ancak; şu anda yaptıkları destek takdir edilesi. Hem geliştiricilere fon sağlıyorlar, hem de hala korsanlar tarafından kırılamayan Denuvo koruma sistemini oyunlara veriyorlar. İlk meyvesini Unravel ile vermişti bu proje, ki Unravel benim de çok beğendiğim, medya tarafından da başarılı bulunan bir yapım oldu. Bu sene ise Fe bizlerle. EA'nin bu tür indie oyunlara destek sağlaması çok güzel bir şey, umarım artarak devam eder bu hadise.
    Ve en son çıkan multiplayer odaklı iki oyun olan Battlefield 1 ve Titanfall 2, gerek medya tarafından, gerekse oyuncular tarafından oldukça beğenilen oyunlar oldu. COD'un bu sene nefret edeninin sayısı çok fazla olduğundan Battlefield 1 daha çok ön plana çıkmayı başardı. Her ne kadar bazı oyuncular Battlefield 1 ile ilgili server sorunları yaşadığını belirtse de her iki oyun çok başarılı çıktı. Gerek optimizasyon olsun (Frostbite motoru <3), gerek atmosfer olsun takdir edildi.

EA'nin Vancouver Office'i - Kanada

    Bu kadar övdükten sonra biraz da başka açıdan bakalım duruma. EA, tekrardan iyi para kazanmaya başladı ve oyuncu odaklı gittiklerini söylüyorlar. Ancak oyuncuların birçoğu hala EA'den nefret ediyor ve hala oyuncuları düşünmediklerini söylüyorlar. Bu durumu DLC mevzusu yüzünden buraya yazıyorum çünkü EA hala DLC politikasını değiştirmedi. Her ne kadar 'Biz oyuncuları önemsiyoruz' dese de altın yumurtlayan tavuk olan DLC'leri kesmiyorlar. EA, DLC'lerden çok para kazandığını gizlemiyor da. Oyuncu-odaklı dedikleri politikayı DLC ile birleştirmek ne kadar adil tartışılır.
    Bir diğer kafa karıştıran durum ise olaya hala ticari bakmaları. Elbette bu işi para kazanmak için yapıyorlar ancak; oyun dünyasında 'oyuncu-odaklıyız' diyorsanız bazı şeylerden fedakarlık yapmanız gerekir. (bkz. CD Projekt RED) Fedakarlık, en doğru kelime mi bilemiyorum ancak E3'te buram buram ticari konuşan birini takım elbiseyle çıkarıp Ultimate Team'deki yeniliklerden(!) bahsetmemeniz gerekir. 'oyuncu-odaklı' kavramı EA'de para kazanmak için tercih edilen bir yöntemmiş gibi duruyor bence.

    EA'deki bu ticari-oyuncu-öncelikli ikilemi uzun süre daha devam edecekmiş gibi duruyor. Merak ettiğim nokta EA'yi sevmeyen insanların yaklaşımının değişip değişmeyeceği olacak. Ben mi? Tarafsız koltuğuna oturdum ya ben, olan biteni izlemek daha zevkli :)

23 Eylül 2016 Cuma

Dostlar Neler Oluyor



     Eskiden Eylül geldiğinde, daha doğrusu FIFA çıktığı zaman derdim hep "oyun yağmuru başlıyor" diye. Hatta geçen sene bile bu söylem az da olsa geçerliydi. Assassin's Creed'in bile puanlarını merak ederdim(Dalga geçeyim diye tabii ki). Ama bu sene, özellikle 2016'nın ilk üç çeyreği oyun dünyasından beni çok soğuttu. Üstelik bu sene çıkacak olan neredeyse bütün oyunlardan ümitli olmama rağmen durum böyle. Hemen argümanlarımı sıralayayım efendim:

Mobil Sektör: Ben sıkı bir senaryo oyuncusuyumdur. Eğer bir oyunda senaryo, atmosfer iyiyse türünü önemsemeden listeme alırım o oyunu. Müziklerinden de övgü almışsa direk indirim günlerini beklerim o oyunu almak için. The Banner Saga'yı öyle yaptım mesela. Sıra tabanlı oyunlarla aram olmamasına rağmen çok zevk almıştım oyundan. Oyunun dünyasında kaybolmuştum çünkü. Ancak akıllı telefon pazarı son sekiz yıldır artışta. Dolayısıyla geliştiriciler daha kolay üretilen ve sonuç alınan mobil oyun üzerine yoğunlaşıyorlar.
      Mobil oyunların neredeyse hepsi senaryo içermiyor. Senaryo içerenlerin senaryosu ise çok yavan. Markette en çok övülenlerden biri olan Monument Valley'i bile çok fazla beğenmemiştim ben. Akıllı telefon marketi halen büyümekte ve büyük firmalar bile oyunlar üretmekte. Bu da güzel beyinlerin güzel senaryolar üretmemesi anlamına geliyor.

DLC: Mobil sektörden de önce dert olan indirilebilir içerikler, a.k.a DLC'ler uzun süredir oyuncular için tiksinç bir şey. Buna alışmıştım. Firmalar ana senaryodan bağımsız DLC'ler çıkarıyordu çünkü. Hatta yakın zamanda The Witcher 3'e çıkan Blood & Wine DLC'si ayrı bir oyun olarak bile çıkabilirmiş. Ama en son Deus Ex: Mankind Divided'da olanlar firmaların bizi para sömürme makinesi olarak gördüğünü açıkça gösteriyordu. Her firmaya suç atamam tabii ki ancak yakın tarihte çıkan Deus Ex'in yaptığı her şeyden önce büyük ayıp.

MOBA: Bu oyunlar da uzun süredir varlar. Özellikle Lol çıktıktan sonra MOBA oyuncu sayısı fırlama yaşadı. Hatta çok kısa süre önce Riot Games aylık Lol oynayan 100 milyon kişi olduğunu duyurmuştu. 100 MİLYON. Normal oyun normlarında bu sayıyı değil aylık, oyun çıktıktan günümüze kadar olan süreyi hesapladığımızda bile ulaşamayacağımız bir sayı bu.
     MOBA oyuncular, bu tür popüler olmadan önce yoklardı. O yüzden senaryo oyuncularıyla kıyaslamak doğru değil. Ama bu kadar büyük oyuncu potansiyeli olan bir oyun türü olduğu için firmalar yine çalışanlarını bu tür oyun geliştirmeye ve güncellemeye vakit ayırttırıyor. Evet bu oyunlar popülerliğini kaybetmemek adına sürekli güncellenmesi zorunda.
     Tür bu kadar popüler olunca başka firmalar da belki de yapmayı düşündükleri bir senaryo oyunu yerine getirisinin daha çok olduğunu düşündükleri MOBA türüne oyun çıkarıyorlar. Artık inanılmaz sayıda türedi bu oyunlar. En son Paladins çıkınca ve çok fazla haberi yapılınca oyun dünyasından biraz daha soğudum.
Ertelenme Haberleri:  Ama hala senaryo oyuncuları azımsanmayacak kadar fazla ve hala yeni oyunlar çıkıyor. Ama dur, iki ay sonra mı çıkacak? E daha yeni ertelemişlerdi. Madem yetiştiremeyecekler niye bize çıkış tarihi veriyorlar? Popülerliğini korumak için değil mi?
    Yukarıdaki soruları artık çok fazla sormaya başladım. Oyun erteleme resmen moda oldu. Meşhur No Man's Sky kaç kere ertelendi hatırlamıyorum. Final Fantasy XV de öyle. En son South Park bu modaya uydu ve 2017'ye ertelendi.

Optimizasyon: Son zamanlarda en çok dertlendiren durum.Oyun ertelendi, iyi bir şey çıkacak diye bekliyorsun ama oyunu oynayamıyorsun. No Man's Sky, Telltale's Batman, Deus Ex: Mankind Divided sorunlu çıkmışken üstüne Bioshock: The Collection, PES 2017 ve NBA2K17 de Steam'de "karışık" yorumlar alınca "Dostlar Neler Oluyor" dedim. Üst üste çıkan 6-7 oyun nasıl optimizasyon sorunuyla çıkabiliyor? Bence bu tesadüf değil, artık firmalar optimizasyona çok daha az para ve vakit harcıyorlar. Daha hızlı oyun piyasaya çıkarma açgözlülüğü içerisindeler. Neden sürekli eski oyunların grafiklerini cilalayıp piyasaya tekrardan çıkardıklarını sanıyorsunuz? En hızlı sürede para kazanma yöntemi çünkü.

VR: Bi de bu çıktı şimdi. Zaten çok az sayıda senaryo oyunu yapıyorsun, bir de VR için çalışan ve bütçe ayırıyorsun. (Ubisoft yine söz seni buldu) Yeni bir market olduğu için herkes yerini sağlamlaştırma çabasında. Bu yüzden herkes hummalı şekilde VR oyunu geliştirmeye çalışıyor. Belki ilerde (en az beş yıl diyorum) sektör tam anlamıyla oturur da güzel oyunlar çıkar. Ama o zamana kadar VR için geliştirilen oyunlar/deneyimler boşa giden zaman demek.

      Yazarsam rahatlarım diye düşündüm ama daha çok dertlendim yahu. Neyse ki indie oyunlar var. Neyse ki açgözlülük henüz onlara sıçramamış durumda. Neyse ki piyasaya bir sürü güzel indie çıkıyor da hala heyecanımı canlı tutabiliyorum.

25 Ağustos 2016 Perşembe

No Man's Sky Başarıs(ızlığ)ı

    No Man's Sky, Sean Murray'nin önderliğinde toplam 13 kişinin yaptığı, 9 Ağustos'da piyasaya çıkan bir açık-galaksi oyunu. Oyun, ilk olarak Aralık 2013'te VGX ödüllerinde duyuruldu. Duyurulduğundan çıkış tarihine kadar, ve hatta şimdi bile çok büyük bir popülarite sahibi. Bir bağımsız yapımın bu denli ünlü yapan mevzu, Sean Murray dahil oyunu merak eden çoğu insanın çocukluk hayali olan 'Galaksiler Arası Maceralar'ı yaşamak istemeleri diyebiliriz. Çünkü No Man's Sky bunu vaat ediyordu. 18 quintillion (1.8×1019) gezegen, ve bu gezegenlerin birbirinden tamamen farklı olacağını söyleyen Sean Murray, hepimizi çok heyecanlandırmıştı. İçinde bulunduğumuz galaksi olan Samanyolu Galaksisi bile en fazla 400 milyar yıldıza sahip olduğu düşünüldüğünde bu sayı gerçekten çok büyük.

    Aslında oyunun bu kadar çok ünlenmesinin arkasında sadece bu fikir yoktu. Nihayetinde Elite Dangerous piyasaya No Man's Sky'dan önce çıkmıştı. Sony, bu oyuna sahip çıktı(!) ve bu oyunun reklamlarını fazla fazla yaparak popülaritesini iyice arttırmış oldu.



    No Man's Sky, uzun süre çıkış tarihine sahip olamadı. Etrafta sürekli dedikodular dönüyor, Sony yahut Hello Games (yapımcı firma) yalanlıyordu. Ertelemeler falan derken sonunda Ağustos 2016'nın çıkış ayı olacağını öğrenmiş olduk. Aslında ben çıkış tarihinin de insanların heyecanını arttırıp daha çok ön sipariş yaptırmak için bu kadar çok geç duyurulduğunu düşünüyorum; ancak bunu kesin olarak hiçbir zaman bilemeyeceğiz.

    Oyun o kadar çok ünlenmişti ki, Mafia 3'ten, Final Fantasy XV'ten bile çok konuşulur hale geldi ve sonunda piyasaya çıktı. Piyasaya çıkışından sonra PS4'te grafiklerin gösterilenden çok kötü olmasına rağmen yaşanan FPS sorunları, PC'deki çok kötü optimizasyon, hatta oyunun introsunda donma sorunları oyunun çok kötü çıkış yaptığına işaretti. Puanlar geldi ve beklenenin çok altında kaldığını gördük. Oyun gerçekten de çok mu kötüydü? 18 quintillion gezegen değil de, 12 quintillion gezegen olduğu için mi insanlar beğenmemişti? Anahtar kelime: beklenti.  Eğer çok kötü bir oyun bekliyorsanız ve şansınız yaver gidip oyunu sorunsuz şekilde oynayabildinizse bu oyun hakkında iyi şeyler söyleyebilirdiniz. Hello Games ve özellikle Sony, oyunu sattırmak için beklentileri çok yükseltti ve nihayetinde oyunun puanları kötü geldi.


   No Man's Sky, Hello Games'in ilk oyunu ve ekip sadece 13 kişiden oluşuyor. Genellikle AAA oyunlar 60 $'dan satışa sunulurken, indie oyunlar 15 $'dan satışa sunulur. Indie oyunlarda standart 15 $ dolar olsa bile No Man's Sky gibi (60 $) bazı oyunlarda fiyat daha yukarıya çekilebiliyor. No Man's Sky, kendini her zaman AAA kalitesinde bir oyun olarak gösterdi ve öyle reklamları yapıldığı için oyundaki malzeme de AAA kalitesinde ümit edildi. Oysa ki bu oyun 15 $ ya da 30 $'dan satışa sunulup daha mütevazi şekilde tanıtılsaydı puanlar en azından PS4 için yüksek olacaktı. Biz her ne kadar satış politikası yüzünden bu oyunun kalitesini kötülesek bile aslında bir indie yapım için çok başarılı olduğunu belirtmek gerek. Indie oyunlarda başarı tamamen orijinal fikir üretmekle gelir ve No Man's Sky'ın da çok farklı bir ideolojisi var.

   Madalyonun diğer tarafı, geliştiriciler ve dağıtıcıların birçoğu için en önemli taraf olan ekonomi açısından baktığımızda No Man's Sky, ön siparişlerden bir hayli sattığını söyleyebiliriz. Şimdilik satış rakamları açıklanmadı; ancak Steam'de iki günde 30 binden fazla inceleme girildi. İlk hafta 200 binin üzerinde aktif oyuncu varken bugün %89'luk bir düşüş gösterdi ve 23 binin altına geriledi. Satışları çok fazla düşen oyunun yine de bir milyon barajını geçeceği düşünülüyor. Ekonomik olarak başarılı olundu mu net bir şey söylemek şu anda mümkün değil.

  Sonuç olarak, başarılı hiçbir tarafı yokmuş gibi gözüken bir oyun olan No Man's Sky, gelecekteki patch.ler ile beraber stabil bir oynanış sunduğunda ve indie fiyatıyla satılıp, indie fiyatıyla düşünüldüğünde gayet de başarılı gözüken bir yapım. Umarız Hello Games ayağını yorganına göre uzatır.

16 Haziran 2016 Perşembe

BİLDİĞİN ORKESTRA GELDİ (E3 2016)

     Oyun dünyasının en tatlı günlerini geride bıraktık ve artık içlerinden beğendiklerimizin çıkış tarihini ya da önemli haberlerini beklemeye başladık. Geçen sene yaptığım gibi bu sene de blogumda E3'ü detaylıca yorumlayacağım.(Ne kadar da kibar bir blogger)
    İlk olarak aslında Square Enix vardı; ancak onu bu yazıya dahil etmedim.

      EA

     EA, hem Londra'da hem de Los Angeles'ta insanları toplayıp bir oraya bir buraya bağlanarak 'EA Play' adı altında bir konferans yaptı ve her iki şehirde de oyunlarını oyunculara sundu. İlk olarak sıradanlaşmış, her oyundan kesitler içeren klibi izledikten sonra CEO Andrew Wilson hangi oyunları göstereceklerini söyledi ve bütün heyecanı kaçırdı. Hiç sürpriz olmayacağını bilerek izledik konferansı.
   Titanfall 2: Başlangıçta Titanfall 2'den bir adet trailer, bir adet gameplay videosu gösterdiler. Yeni eklenen halat mekaniği oyunu daha hızlı bir hale getirmiş. Ayrıca oyunda senaryo modu da bulunacak. Senaryo modu olması, yapımcı Respawn Entertainment'in oyuncu yorumlarını dinlediği anlamına geliyor ki, bu şahsen sevindirici. Ancak oyun genel olarak bana yine ilk oyun gibi sadece çıktığı zamanda oynanıp, ve hatta yine yüksek puanlar alıp, unutulacağı yönünde bir izlenim sundu.
    Titanfall 2, 28 Ekim'de Battlefield 1'den bir hafta sonra piyasaya çıkacak. EA'nin iki tane multiplayer odaklı oyunun aynı ay çıkaracak olması, ve bundan satışların etkilenmeyeceğini söylemesi, EA gibi paragöz bir firmanın böyle bir risk alması gerçekten şaşırtıcı. Neyse aman bana ne, EA sox :P.
   FIFA: EA'nin bir başka ilginç hamlesi ise FIFA tarafında. Zaten satışları kötü giden, Free2Play olması konuşulan PES serisine üstünlüğünü iyice hissettirmişken yeni bir oyun motoruyla (Frostbite) çıkışını yapacak bu sene. Üstelik Alex Hunter adında bir futbolcunun da kariyerini ele alan bir senaryo modu bulunacak oyunda. Ve İngiltere Ligi'nin teknik direktörleri de tamamı oyuna eklenmiş.
    Tam teknik direktörler konuşurken Jose Mourinho sahneye çıktı ve yapmacık birkaç cümle söyleyip gitti. Evet, o da Ultimate Team oynuyormuş :( Geçen sene de Pele'yi getiren EA, FIFA'da insanların heyecanını sürekli canlı tutmaya çalışıyor.

Mourinho, sürpriz şekilde sahneye çıkarken

    Madden NFL 17 ile de online pazarda ne kadar da büyük olduklarını bizlere yutturmaya çalışan EA, para ödülleriyle büyük turnuvalar düzenleme şansını da organizatörlere sunan bir sistemden bahsettiler.
    EA Originals: Ayrıca, bağımsız yapımcılarla ilgili 'EA Originals' adı altında bir programdan bahsetti. (Microsoft'un yazılım geliştiricilerine sağladıkları programları sıralar gibi sıraladılar) Fon sağlayıp dağtıcılığını yapacakmış EA. Ve bunun ikinci meyvesi (İlki Unravel) Fe'yi tanıttılar. Güzel, ancak biraz karanlık grafiklere sahip, Grow Home'u andıran keşif oyunu olacak olan Fe açıkçası ilgimi çekmedi. Ama EA Originals'ten içimizi ısıtacak oyunların geleceğini düşünüyorum.
    Mass Effect: Andromeda ise saf oynanış videosunu beklediğim bir oyundu; ancak bırakın oynanış videosunu, trailer bile göstermedi EA. Bioware işi sıkı tutuyor olacak ki oyunla ilgili hala bir gameplay göremedik. Onun yerine oyunun nasıl olacağını anlatan 'Sahne Arkası' videosu izledik ve açıkçası anlattıkları düşünüldüğünde ilgi çekici bir konsepte sahip geldi bana. Söz konusu BioWare olduğu için ümitlenmedim değil.
    Star Wars: Yine bir sürü Star Wars oyunu gösterdiler. (Saymaya ihtiyaç duymadım) Respawn Entertainment, Visceral Games, Action-Adventure türünde Star Wars oyunu üzerinde çalışıyorlarmış. Sadece bir fotoğraf sayılabilecek bir oyuniçi gördük ki çok hoş duruyor; fakat çıkış tarihleri belli değil.
Bahsettiğim o oyun içi görüntüsü

     Battlefield 1: Gelelim EA'nin sona sakladığı, gerçekten oynanış videosu görebildiğimiz tek oyun olan Battlefield 1'e. Konferansta sadece bir video gösteren EA, konferanstan yaklaşık yarım saat sonra başlayan, Wiz Khalifa, Snoop Dogg, Lupe Fiasco gibi ünlüleri ve JackFrags, LevelCapGaming gibi Youtuberların da dahil olduğu 32v32 şeklinde canlı olarak üç maç yaptılar. Yayın yönetmeni o kadar kötüydü ki açıkçası hiçbir şey anlamadım. Daha sonrasında JackFrags'in paylaştığı videodan çok daha iyi çıkarımlar yaptım.
     Atmosferi, harita dizaynı, sesleri gerçekten çok başarılı olmuş. Zaten vuruş hissi, silah tasarımları DICE'ın her zaman iyiydi, bu oyunda da o kalite korunmuş. Oynanışı da beğendim, gerçekten WW1 havasına sokuyor sizi. Oyunun satışlarda başarılı olacağı aşikar. Fakat; BF3 ve 4'teki gibi uzun soluklu bir oyun olma yolunda beni şüphelendirdi. Battlefield, gerçekten de benim gibi senaryo odaklı bir insana bile uzun saatlerini harcatan bir oyun. Çoğu, belki de hiçbir Multiplayer oyunlarında olmayan savaş olaylarına sahne oluyorsunuz ve uzun saatler sonra bile farklı bir şeyler görüp daha fazla zevk alıyorsunuz. Battlefield 1, bu konuda WW1 temasını işlediğinden potansiyeli zayıf bir oyun olarak duruyor, tabi ki oyun çıktıktan sonra daha net göreceğiz.

Battlefield 1
     Bir başka 'Fakat' dediğim konu ise trailerlarda gösterdikleri yakın dövüşü göstermemeleri. Benim en çok şüphelendiğim nokta, çünkü yakın dövüşü menzilli dövüşle harmanlamak oldukça zor bir olay ve DICE ilk kez yakın dövüşe bu kadar çok önem gösterdiğinden bir sıkıntı olacakmış gibi hissediyorum. Oyun yaparken ilk kez bir şeyleri denemek riskli bir iştir. Yakın dövüşü göstermemeleri, eğer Betada da göstermezler ise oyun dengesi açısından şüpheyle yaklaşacağım anlamına geliyor.
     Son olarak, belki de bizim için en önemlisi, Osmanlı Devleti de oyunda yönetilebilir olacak ve oyun bu sayede Türkçe altyazı desteği ile gelecek. Nasıl gösterecekler büyük bir merakla bekliyorum.

    Genel olarak inanılmaz business kokan, çok standart bir konferanstı. Oyuncuların izleyip geçtiği bir konferans oldu.


   BETHESDA

    Geçen sene ilk E3'lerini muazzam şekilde yapan Bethesda, bu sene de bizlerleydi ve hoş bir sunum gerçekleştirdi. O zaman başlayalım:

    Quake: Geri sayım yapıldıktan hemen sonra konsol ekranı geldi ve bir iki konut yazdıktan sonra yeni Quake'i güzel bir videoyla duyurdular. Sadece bu duyuru videosuyla bile EA'yi yendiler. Bu videoyla yine geçen seneki kalitede bir konferans olmasını bekledim.
    Quake: Champions, Multiplayer bir oyun olacak.Eski FPS tarzında olacağını özellikle belirttiler. ID Software, bu sene DOOM'u çıkardıktan hemen sonra bir oyun daha tanıtarak beni şaşırttı ve DOOM'un başarılı olması Quake'e olan beklentimi de arttırdı. Daha detaylı bilgileri Bethesda'nın Ağustos'ta düzenleyeceği QuakeCon etkinliğinde olacakmış.

Konsol Ekranı

   Wolfenstein: Çakal Bethesda başlangıçtaki komutlara çok güzel bir Easter Egg yerleştirmiş. Daha önce ID Software'in yaptığı oyunları ve çıkış tarihleri gözükürken adı New Colussus olan yeni bir Wolfenstein oyunu gözüküyor, çıkış tarihinde ise sadece yıldızlar. Gizlice oyun haberini duyuran Bethesda, konferans başlangıcında 30 saniyede iki yeni oyun duyurmuş oldu böylece.
     Elder Scrolls: Elder Scrolls'un hali hazırda çıkarttığı Elder Scrolls: Online ile ilgili yenilikleri tanıttılar. Skyrim'in PS4 ve X1'a çıkacak olan Remastered versiyonu ile ilgili bir video yayınladılar. Yenilenmiş grafiklerle Skyrim, çok hoş duruyor. Ve Elder Scrolls: Legends adı altında da yeni bir kart oyununu da duyurdular. Heartstone sayesinde kart oyunları çok popüler hale geldi ve Bethesda da buna ayak uydurmuş oldu Legends'ı duyurarak. Başarılı olup olmadığını çıktıktan sonra göreceğiz.
     Yeni bir Elder Scrolls hakkında ise bir röportajda Todd Howard konuşmuş ve geliştirme aşamasında olduğunu, fakat çıkması için çok zaman olduğunu söylemiş. O kadar uzun zaman ki şu andaki teknoloji oyundaki bazı durumları anlatmaya yetmezmiş. (Bu adamın Fallout 4 için 400 saat lafını unutmayalım lütfen)
     Oyun hakkında olmasa da kesinlikle bahsetmem gerek bir konu var: #ElderScrollsHypeLady Özellikle Elder Scrolls haberleri yapılırken muhtemelen ön sıralarda oturduğunu düşündüğüm bir bayan her haber yapıldıktan sonra uzun uzun 'Wooo' dedi ki konferansa odaklanamadım bir ara. Konferansı izlemeyip merak ettiyseniz video. İyi ki Elder Scrolls VI falan tanıtılmadı o ara. Sahneye atlayıp sunucuyu öpücük yağmuruna tutardı herhalde.



     Bethesda VR: Sanal gerçeklikler bu sene piyasaya çıktıktan sonra gerek pahalı olması, gerekse yeterli kalitede oyun içermemesi sebebiyle büyük bir rağbet görmedi. Ancak donanım ve oyun firmaları, geleceğin VR'da olduğu yönünde. Öyle ki Bethesda da Fallout 4 ve DOOM'un HTC Vive'da oynanabilecek hale getirdiklerini açıkladı. Oyunlar çıktıktan sonra daha net anlayacağız. İlk görünen VR'ın geleceği büyük oyun firmaları sayesinde parlak gözüküyor.
   Prey: Daha önce açıklanan Prey 2'nin akıbeti yenilenmiş bir şekilde, gayet hoş bir video ile tanıtıldı. Dishonored'ın da yapımcıları olan Arkane Studios'un geliştirildiği düşünüldüğüne başarılı bir oyun olma potansiyeline sahip, ben beğendim.
   Dishonored 2: Bethesda'nın en çok vakit ayırdığı oyun oldu Dishonored 2. Videolar, oyuniçi mekaniklerinin ve senaryonun tanıtım derken 15 dakika civarı izledik Dishonored'ı. İlk oyunu oynamadığım için (Evet hala, evet utanç verici, ve evet Summer Sale'de alıp oynayacağım) bana güzel geldi, çünkü her şey yeni :) Diğer insanların yorumlarına baktığımda onlar da başarılı bulmuşlar. İlk oyun zaten çok yüksek puanlar almıştı, 11 Kasım'da nihai sonucu öğreneceğiz.

    Genel olarak Bethesda, geçen sene gibi olmasa da yine başarılı bir E3 performansı koydu benim gözümde. Seneye gelin lütfen, sizler heyecan oluşturuyorsunuz bizim gönlümüzde. (GELMEDİLER)


       MICROSOFT/XBOX

    Sunum salonlarını değiştirmeliler. Seyirciler, sunucunu önünde olduğu zamanlar oluyor ki mantıksız duruyor. Microsoft, bir sürü şey gösterdi; ben sadece önemli gördüklerime odaklanacağım.

    XBOX:  One S sürümü %40 daha küçük ve 2 TB'lık versiyona sahip, bu kadar. Özellikle yeni bir konsol duyurduktan sonra niye böyle bir şeyi yaparsın anlamıyorum.
    Evet yeni konsol: Project Scorpio. 4K çözünürlükte oyun oynayabileceğimizi iddia etti. 2017 yazında piyasaya çıkacak olan Scorpio hakkında başka bilgi yok şimdilik. Tekrar bir konsol çıkarma ihtiyacı şimdiki konsolların erkenden gücünün bitmesi ya da VR için yetersiz donanıma sahip olunduğundan kaynaklanıyor olsa gerek. Ancak Microsoft özellikle X1'a desteklerinin şu andaki gibi devam edeceğini söyledi.
    Bir de herkesin keyfine göre özelleştireceği controller dizayn edebilme imkanı sağladı oyunculara. Aslında bunu yazmayacaktım; fakat sosyal medyada fazlasıyla ilgi gördüğü için önemli bir olay diye düşündüm. Önemli mi?
Project Scorpio ile ilgili tek görüntü

  Cross Platform: Co-Op ya da Multiplayer oyunları aynı anda ister PC'de, ister Xbox'da oynamamıza sağlayan bir olay. Özellikle Microsoft PC'ye de Xbox gibi muamele etmeye başladığı için böyle bir özellik geldi. Üstelik Gears of War 4 ve Forza Horizon 3 de PC'ye gelecek, ki benim için çok güzel haber. (Gears of War 2 ve 3 PC'de yok onu n'apacaz be müdür).
   Son haber olarak, bu iki platformun birinden aldığınız bir oyunu diğer platformda da ücretsiz olarak indirebilecek olmamızmış. Microsoft, tamamen tek bir platform gibi bakıyor artık.
    Gears of War 4: Uzun ve güzel bir oynanış videosu göstererek 'Sonunda birileri adamakıllı oynanış gösterdi' dedirtti bana. Video da çok keyifliydi. Zaten ilk üç oyunu çok başarılı olan saf bir TPS olan Gears of War, bu oyunda da çok başarılı olacaktır. PC'ye de gelmesi özellikle cross-platform sayesinde satışları daha da arttıracaktır.

Gears of War 4

   Indie Oyunlar: Özellikle benim gibi bir Indie (Bağımsız) oyun severler için Microsoft konferansı çok güzel geçti. Limbo'nun yapımcılarının yaptığı İnside bir video ile çıkış tarihine kavuştu, üstelik 29 Haziran X1, 7 Temmuz PC gibi çok yakın bir tarihte piyasaya çıkacak. Ben şahsen çok heyecanlandım.
   Ardından gönlümün baştacı CD Projekt RED'den(Evet hala bağımsız sayıyoruz) The Witcher 3'deki Gwent oyunun stand-alone versiyonunu gösterdiler. 'Oyuncular çok sevdi, ayrı bir oyun halinde çıkmasını istediler. Biz de üstüne bir şeyler ekleyerek yapmaya karar verdik' dediler. Oyunun genel yapısı hali hazırda olsa da Eylül'de kapalı beta yapacakmış CD Projekt. Bu da onların basit bir kart oyunundan öte bir şeyler yapmak istediklerini gösteriyor. Umarım başarılı olurlar da Cyberpunk 2077 için daha fazla bütçe ayırırlar.
    Gwent'ten sonra da daha önce duyurulan We Happy Few'dan uzun bir video izledik ve çok başarılı bulduğumu söylemeliyim. Bishock'u andıran oyun 26 Temmuz'da piyasaya çıkacak.
   Recore: Evet, yine oynanış videosu göstermediler; lakin fuarda koymuş oldukları demoyu izledim ve fena bulmadım. Büyük beklentiye sahip olduğu için insanlar pek beğenmemiş; ancak ben potansiyeli olduğunu düşünüyorum.
   Diğer oyunlar: Bu oyunlar da aslında çok önemliler; ancak benim ilgi alanıma girmediğinden ve çok uzunca yazmayacağımdan dolayı tek bir başlık altında topladım. Tekken 7, Dead Rising 4 ve State of Decay 2 duyuruldu. Scalebound'a ise oynanış videosu gösterildi. Güzel duruyordu, özellikle çok büyük bosslar artık azaldığı için eğlenceli bir video olmuş. Final Fantasy XV'e de bir demo yayınlandı. JRPG değil de Action-RPG gibi durması hedef kitlesini değiştirdiğinden midir bilemiyorum, fakat bana çok güzel geldi oynanışı. Her zaman oynamayı isteyip bulaşamadığım bir seri için daha da heveslendiren bir video oldu. İnanılmaz büyük bir beklenti var. 30 Eylül'de göreceğiz.
 
   Genel olarak güzel, ancak E3'ün adı düşünüldüğünde vasat bir konferans oldu bence. Özellikle yeni konsol duyurulması konferansın en önemli haberi oldu. Ve hayır, tabletten  ve VR'dan(John Carmack :( ) Minecraft oynadıklarını yazmayacağım.

       UBISOFT

    Güzel trailerlar yayınlayan ve konferans sonunda en az bir tane sürpriz oyun tanıtan Ubisoft'un konferansı bu sene tam iki saat sürdü. Her oyun konuşmacılar sayesinde uzun süre ekranda kaldı ve konferanstaki sunucu ve konuşmacılar çok küfürlü konuştu(EA'deki abilerle kıyaslayınca değişik oluyor.) Konferans başlangıcı dans ekibinin dansıyla başladı ve akabinde Just Dance'in yeni oyununun 2017 yılında çıkacağını duyurdular.

   For Honor: Geçen seneki E3'te For Honor'ı insanların aksine ben beğenmemiştim. Sadece üç yönde kılıç tutuşumuz ve saldırışımız çok yetersiz gelmişti bana. Bu yıl ise senaryo modundan bir video gösterdiler. Oynanış olarak yine yetersiz bulsam da gerek atmosferi, gerekse potansiyelli bir senaryo olma ihtimali oyuna yeniden ilgiyle bakmamı sağladı. Oynanış olarak vuruş hissi gayet tok, gerçekçi duruyor aslında. Ancak bu üç yön muhabbetti gerçekten kısıtlıyor. Bütün oyun boyunca sadece bu hareketlerle mi dövüşeceğiz diye Mert düşünmeden edemedi.



    Ghost Recon: Wildlands: İlginç bir hamle bu oyun. Herhangi bir yenilik sunmuyor oyun dünyasına. Yaptıkları zaten daha önce de vardı. Ancak Ubisoft'un 4 kişinin oynayacağı şekilde oyun yapma takıntısı bu oyunun var olmasına sebep oldu. Gösterdikleri videoda üs ele geçirdiler. Far Cry'ı ve özellikle GTA V'in Heist görevlerini andıran oynanış oldukça sıradan. Ben şahsen hiçbir ümit göremiyorum bunun için. Çok kısa sürede unutulup gidecektir.
    VR: Ubisoft da VR işine girişti. Daha önceden duyurduğu Eagle Flight oyununu 4 kişi sahneye çıkartıp oynattı. Özellikle arkadaşlarla oynandığında çok zevk verecekmiş gibi duruyor; fakat VR sahibi olan 3 arkadaş bulmak zor iş şimdilik. Onun dışında Star Trek'in de VR'da oynanabilecek bir oyunun geliştirdiklerini duyurdular.
    South Park: The Fractured But Whole: Konferansın açık ara en iyi sunumuydu/oyunuydu. İlk oyunda sağladıkları başarının bu oyunda da geleceğine eminim. Süper kahraman filmlerine göndermeler yaparak ana senaryoyu oluşturmuşlar. Gösterdikleri kısımlarda bile çok fazla güldüm ben, çok eğlendim. Sıra tabanlı oynanış mekanizmasında artık karakterlerin konumları da öneme sahip, çok güzel bir gelişme olmuş o da. Oyunun belki de tek sorunu çok fazla +18 materyal içermesi. Sizin önem verdiğiniz değerlere bile çok sert giydiriyor South Park. İlk oyunda olduğu gibi bu oyunda da öyle olacaktır, ki gösterdikleri kısım bile inanılmaz küfürlüydü. Eğer bunlar dert değil derseniz çok fazla güleceğinize garanti verebilirim South Park'a ve başarılı olacağına kesin gözüyle bakıp 6 Aralık'a bir not düştüm bile ben.



    Watch Dogs 2: Ubisoft'un gözbebeği WD2'den uzun süreli oynanış videosu geldi. Özellikle oyuncuların yorumlarını okumaya çok zaman ayırdıklarını söylediler. Güzel yenilikler de eklemişler oyuna. Çeşitli gadgetlar, Parkour mekanızması ve yakın dövüş silahı oyunun akışını değiştirmiş. İlk oyunda eksik olan kendini hacker gibi hissedememe durumuna da bu oyunda özen göstermişler. Özellikle videolardaki şarkılar, oyundaki karakterler 'Biz sisteme karşıyız'ı hissettirdi bana. Ben ilk oyunu zevkle oynayan biri olarak bu oyunu da beğendim. Tipik bir Ubisoft oyunu olacağını düşünüyorum. (Tipik bir Ubisoft oyunu: Metacritic'ten 81 alan, oynarken keyif aldığın, bitirdikten sonra unutup gittiğin oyunlar) Ve Watch Dogs'un da filminin geleceğini söylediler.
    Assassin's Creed: Bu sene bir oyunu çıkmayacak olan AC'yi yine bir şekilde konferansa sokmuş Ubisoft. Film videosu gösterdiler. Film gerçekten de hiç ümit vadetmiyor bana; ama sırf isminden başarılı olacaktır. Ubisoft da bunu görüp daha fazla oyunun filmini yapar kesin. Assassin's Creed'i severek oynamış herkes gidecek, oyuncular zaten gidecek, internette sürekli haberini görüp sırf gündemden geri kalmak istemeyen insanlar gidecek, o insanlar arkadaşlarını peşlerine takıp gidecek ve gişe başarısı gelecek. Korkum Ubisoft'un abartması.
    Grow Up: Gözlerim tabi ki de Valiant Hearts 2'yi aradı. Büyük bir heyecanla bekledim o haberi; ancak Ubisoft bana Grow Home'un devam niteliğinde olan oyunu Grow Up'ı verdi. İlk oyunu çok güzel övgüler alan oyunun devam oyunu gelmesine sevindim. Karakterimiz Bud Ağustos'ta yine yeni yerler keşfetmeye devam edecek. (Tanıtım bülteni gibi oldu).
    Steep: İşte Ubisoft'un sürpriz oyunu. İlk tanıtıldığında sırf sürpriz oyun yapmak için yapmışlar sanki diye düşündüm bir ara. Çünkü bu oyun gibi değil sanki. Simulasyon gibi extreme sporları yapabildiğimiz bir oyun. En hızlı parkuru tamamlama gibi oyuna benzeyen challenge.ları duruyor olsa da ben niye böyle bir şeyin var olduğunu çözemedim. Üstelik oyun VR'a da gelmiyor, ki kesinlikle VR için uygun bir konsepte sahip.

     Bu arada Ubisoft 30. yılı şerefine 7 ay boyunca her ay ücretsiz oyun vereceğini açıkladı. Bu ay ki oyun ise Prince of Persia: The Sands of Time. Bedava oyun vermesi şaşırtıcı Ubisoft'un. Umarım güzel oyunlar verirsin.
    İşte 2 saatlik Ubisoft'tan bu çıktı. Geçen sene gibi olduğunu söylemeliyim. Belirli bir güzelliğe sahip; ancak sevindirici haber, heyecanlandırıcı oyun içermeyen bir konferans oldu.

      SONY

    İşte konferans gibi konferans. Ağzımızın suyunu akıtan oyunları hiç konuşmacı olmadan ardı ardına, gameplay videolarıyla tanıttılar. Efsaneydi efsane. Hideo Kojima bile çıktı lan sahneye.
    Başlangıçta orkestrayı gördük. Mitoloji kokan bir müzik çalarken perde indi ve ilk video gösterildi.
Sony konferansındaki insanlar hep gazlı oluyorlar nedense. Sony'nin yazısını görür görmez heyecanlandılar. Bu sefer her seferinde doğru heyecanlandılar.

    God of War: İlk video Sony Entertainment yazısıyla girdi. Bir çocuğun ilk başta sesini sonra kendisini gördük. Okla ilgileniyordu, sonra babası bir şeyler söylemeye başladı ve babasının yüzünü gördük:

   Bu videoyu gösterirlerken niye seyircileri, oynayan adamı gösteriyorlar diye azıcık bir şüphelenmiştim. Ancak bilemedim ben Kratos'un geleceğini. Kratos gözüktükten sonra salon, ekrandaki insanlar, bendeniz tamamen yıkılmıştık. Daha ilk oyundan God of War gösterilir mi be Sony? İlk oyundan gösteriyorlarsa sonunda da bomba haber gelir diye düşündüm o an (Yanıldım, sürekli bomba haber geldi.) Oyunu oynayan adam da seyircilere bakıp gülümsedi :)
   Sonrasında dokuz dakikalık oynanış videosu gösterildi. Kamera açısı değişmiş, normal TPS oyunlarındaki gibi olmuş. Grafikler muhteşem gözüktü. Oynanış Hack'n'Slash değil de Action Adventure tarzına kaymış ilk bakışta. Ancak oyun yönetmeni yine o epik savaşların devam edeceğini söyledi, ki zaten videonun ilerleyen zamanlarında bir devle savaştı Kratos. Baltayı düşmana fırlattıktan sonra Thor misali geri aldı baltayı. Oynanış olarak çok beğendim, senaryo olarak da çok beğendim. Şimdilik eksik bir yanını göremedim.
    The Last Guardian: Bu epik konferans başlangıcının ardından Days Gone adında yeni bir exclusive oyun fragramanı gösterdiler. Days Gone'ı ilerde detaylıca yazdım. O trailerdan sonra yıllardır geliştirilen The Last Guardian nihayetinde çıkış tarihine kavuştu, hem de bu sene 25 Ekim'de. Herkesin çok büyük beklentiler içerisinde olan The Last Guardian, bana çok da muhteşem gelmemişti geçen sene. Ama oyunun duygusal tarafı çok kuvvetli ve başarılı da olacağını düşünüyorum.
   Horizon Zero Dawn: Arka arkaya göstermeye devam ediyordu Sony. Bu gösterdiklerinin hepsi exclusive oyunlar olunca PS sahipleri şimdiden tatmin olmuştu. Horizon: Zero Dawn da oynanış videosu gösterilen oyunlardan oldu. Gerçekten hoş bir renk paleti olan oyun. Güzel bir konsepte de sahip, çok umut vaat ediyor. Ben oynanışını da çok sevdim. Killzone gibi bir serinin yapımcının yaptığı oyun olunca insanlar da heyecanla beklemeye devam ediyorlar.



   Detroit: Become Human: Evet hala exclusive oyunlar bitmemişti, şimdi de Heavy Rain, Beyond: Two Souls'u yapan insanların yeni oyunu duyurulmuştu konferansta. Seçeneklerin çok fazla olduğunu belirten bir video yayınladılar. Yapımcının adından dolayı heyecan uyandırıcı bir oyun. Ben beğendim, ancak çok abartılacak bir yanı yok.
   Resident Evil VII: Biohazard: Sürprizler gelmeye devam ediyor. PS4 ve PSVR'a çıkacak olan yeni bir Resident Evil oyunu tanıtıldı ve demosu o gün yayınlandı. Daha çok korkutmayı amaçlayan bir oyun olmuş. Hangi insan bu oyunu VR'da denemek ister ben onu da merak ediyorum açıkçası.


    PlayStation VR: Altı tane çok sağlam exclusive oyun duyurduktan sonra Sony, birazcık ara verdi ve daha önceden duyurduğu PSVR'ın çıkış tarihi ve fiyatını açıkladı. Ardından PSVR ile birlikte tam 50 tane oyununda piyasada olacağını söyledi. Sony, VR sektörüne de çok güzel çalışmış. Çünkü; bu duyurudan sonra Batman: Arkham Knight VR, Star Wars: Battlefront X-Wings VR Missions ve Final Fantasy XV VR videolarını yayınladı. Ve yetmezmiş gibi Farpoint adında oldukça hoş gören bir VR oyunu daha tanıttı. İlk gözüken Sony'nin VR yarışmasında oyun isimleriyle önde kapattığı yönünde oldu.
    Call of Duty: Infinite Warfare: Activison, geçen seneden itibaren Sony ile anlaştığı için CoD oyunlarını Sony konferansında gösteriyor. Bu yılda CoD oynanış videosuyla karşımıza çıktı ve sürpriz: oyun gerçekten de keyifli duruyor. Yerçekimsiz ortamda Multiplayer oyun ilgi çekici geliyor bana. Üstelik Titanfall 2'deki gibi halat mekanizması da oynanışa yedirilmiş. Ben beğendim; ama yine de oyunun başarısız olmasını istiyorum. Activison'un burnunun sürtülmesi gerek.
    Oynanış videosunun ardında Cod 4:Remastered videosu yayınlandı. Sırf bunu almak isteyen insanlar yüzünden bile Infinite Warfare'in başarısızlığı(Eğer olursa) çok fazla göze batmayacak, çünkü COD 4: Remastered şimdilik tek başına satılmıyor.
    Crash Bandicoot: Eski oyuncuların çok fazla sevdiği Crash Bandicoot serisinin Remastered versiyonları da duyuruldu. Benim için bir ifade etmeyen, ancak seyircilerin büyük bir sevinçle karşıladığı bir haber oldu. Onlar için Sony konferansı çok güzelleşmişti ki son vurucu darbe gelene kadar.
    Death Stranding: Lego: Star Wars The Force Awakens videosunu izledikten sonra sahneye oyuncuların çok sevdiği adam Hideo Kojima geldi. Konferans hali hazırda muhteşem giderken Kojima'nın gelmesi hepimizi heyecanlandırdı. Ben şahsen Kojima daha yeni firmasını oluşturuyor, oyun tanıtmaz derken Kojima garip aksanıyla 'I'm Back' dedi, herkes coştu falan. Sonra da işte bu da benim yeni oyunum diyerek muhteşem bir sinematik videoyla yeni oyunu olan Death Stranding'i tanıttı. Kojima'nın bu sefer tamamen kafasındaki yapacak olması gerçekten çok heyecan verici. Bu adam çok farklı düşünüyor. Konami yüzünden iptal edilen P.T'deki Norman Reedus bu oyunda muhtemelen ana karakterimiz olacak. Ne diyeyim efendim daha, A Hideo Kojima Game desek yetiyor..

Death Stranding

    Spider-Man: Hala bitmedi exclusive oyunlar. Kojima'nın oyunundan sonra Ratchet&Clank serisinin yapımcısı olan Insomniac Games'den yeni bir Spider-Man oyunu duyuru videosu yayınlandı ve de gayet hoş duruyor. Sony'nin gösterdikleri bütün videolar çok hoş duruyordu zaten.
    Days Gone: God of War'dan sonra yayınladıkları Days Gone'ın uzun oynanış videosunu konferansın en sonuna koymuş Sony. Days Gone, benim sevmediğim tiplemeler olan zombileri ana odak alarak oluşturulmuş bir TPS oyun. Ancak, gerek grafikleri olsun, gerekse gerçekten hayatta kalma duygusunu oluşturmak olsun çok iyi iş çıkarmışlar. Days Gone ile de Dead Rising 4 birden arka plana düşüverdi. Bu oyun da diğer tanıttıkları oyunlar gibi çok güzel duruyordu.

Konferans sonrası PlayStation sahipleri

    Sony, bu sene kuşku yok ki gelmiş geçmiş en iyi konferanslardan birini verdi. Tanıttıkları her oyun, donanım oldukça başarılı, oldukça heyecan vericiydi. Niye bu kadar konsol sattıklarını bu konferansı izleyerek de anlayabilirsiniz. Ben izlerken çok ama çok keyif aldım. Belki de 'En iyi konferans' dememiz için gereken tek eksik Red Dead Redemption 2 duyurusuydu. Onsuz bile her saniyesi dolu dolu bir konferans oldu. Vasat diyebileceğim E3'ü geçen sene yaptığın gibi bu sene de muhteşem finalle bitirip bir sonraki E3'ü heyecan içinde bekletmemize sebep oldun.


     DİĞER

    Bir de konferansa katılmayıp, video paylaşıp detayları röportajlarda paylaşılan oyunlar var. Öncelikle sözüm Rockstar'a. Neden hala bir şey göstermediniz? Ne zaman göstereceksiniz? Sizin gibi büyük bir firma en erken 2017'de çıkaracağınızı söyediğinizi hesaba katarsak 4 yıl gibi bir süre niye hiç oyun çıkarmaz? İyi olacağından şüphem yok ama hiç ses seda çıkmıyor firmadan. Gerçekten garip bir firma. Sadece bir-iki video ile tanıtım yapıp dehşet satabiliyor. Neyse efendim, çıkarın artık bir şeyler.
    From Software'den de en az bir oyun bekliyordu herkes. Hatta üç tane oyun hazırlıkları olduğu bile söyleniyordu. Ancak onlar da pas geçtiler bu E3'ü, ki kabul edilebilir.
    Mafia 3'ün uzun bir videosu yayınlandı, beğendim. Tek eksiği ki insanların çok dert yandığı konu, Mafia gibi değil de gangster oyunuymuş gibi izlenim vermesi. Evet, bana da öyle geldi. Takım elbiseleri çekip başkalarının mekanı tehdit amaçlı yağmalayıp mesaj vermek yerine bir üsse gidip gizlice ya da sesli olarak adamları öldürmek bizleri tatmin etmedi açıkçası. Ama ben gerek senaryo olsun, gerekse oynanış olsun yine başarılı olacağını düşünüyorum.

Mount & Blade 2: Bannerlord

    Gururumuz Mount & Blade 2: Bannerlord'a da iki trailer, bir tane de oynanış videosu geldi. Oynanış videosunu oldukça beğendim. Çıkış tarihi sıkıntı bu oyunda da. TaleWorlds oyun hazır olduğunda çıkacak, 2016'da çıkarmayı istiyoruz dedi; ancak bana hiç 2016'da çıkacakmış gibi gelmiyor. Özellikle Türkiye'de olduklarından işlerin normalden yavaş ilerlemesi kabul edilebilir bir şey; fakat oyuncular uzun zamandır bekliyorlar ve haklı olarak artık çıkmasını istiyorlar. Bense ne zaman içlerine sinerse o zaman çıkarmalarını istiyorum. Umarım başarılı olurlar.
    Don't Starve, Mark of The Ninja, Shank gibi oyunların yapımcısı da Oxygen: Not Included'ın tanıtım videosunu yayınladı. Uzay-koloni simulasyon tarzında olacak olan oyun oldukça hoş duruyor. Klei ne yapsa güzel duruyor zaten. Ben başarılı olacağına inanıyorum ve istiyorum.


    Bu kadar uzun olacağını bilemedim. Geçen senenin aksine her şeyi yansıtmaya çalıştım. O kadar laf etsem ben yine çok keyif aldım E3'ten. Benim için yılın en keyifli anları. (Özellikle finallerden sonra geliyorsa kebap). Yine içimiz dışımızı binbir çeşit oyun videolarıyla doldurduk. Elbet birilerine heyecanlandık, çıkış tarihlerini not ettik, elimiz boş dönmedi. Benim için en başarılı oyun South Park oldu, çok beğendim. Ardından God of War'u AAA kategorisinde söyleyebilirim. Indie olarak Inside çok heyecan verici. Gwent, We Happy Few, Oxygen Not Included, Absolver, Pyre, Abzu gibi diğer indielerde listemde.
   Bir sonraki E3'te The Last of Us 2, Max Payne 4, Valiant Hearts 2 haberlerini duymak ümidiyle...
 

1 Haziran 2016 Çarşamba

1. Geleneksel E3 Tahminleri

    İlk yılından gelenekselleştirdim tahmin yazımı. Her yıl E3 olacağından, benim de muhtelemen her yıl heyecanla bekleyip zevkle izleyeceğimden bir şeyler yazmak görev sanki. Geçen sene E3 sonrası neler hissettiğimi yazıp, arada da küçük bir yazıyla öncesinde ne düşündüğümü belirtmiştim. Bu sene öncesindeki tahminlerimi de daha detaylı bir şekilde yazayım ki E3 sonrasında gülelim, demi?

             EA
    Sunum sırasına göre gidelim, ilk olarak EA'nin Londra'daki sunumundan başlayalım. Evet, EA de yazılım dünyasının Microsoft'u gibi her şeyi kendi ismi altında yapmaya çalışıyor. Bu seneki sunumunu ise Los Angeles'da değil, EA'nin aynı zamanda Battlefield 1'i de duyurduğu Londra'da yapacak, E3'te ise sadece boothu olacak. Peki EA bize ne gösterecek? Açıkçası ben her seneki sıkıcı gösterilerinden biri olacağını düşünüyorum. EA, Ubisoft gibi tonla gameplay videosu gösteren bir firma olmadığından ve bir sürü oyuna sahip olduğundan (Her sene çıkan EA Sports oyunları, 2-3 yıla çıkan diğer NFS, Plants vs Zombies, Sims gibi markaları) vakit doldurmak onlar için çok kolay oluyor. Her oyundan bir-iki dakikalık trailer videosu bile o oyunun yapımcısnın konuşmasıyla yarım saati doldurmaya yetiyor.
    Aslında geçen sene Unravel gibi sevimli, çok da keyifli olan, Metacritic'ten 78 alan bir oyun duyurulmuştu ve herkes çok sevmişti Yarny'i. (Ben de sevdim, hatta kendi Yarnyimi yaptım) Bu sene de belki böyle bir sürpriz duyurulabilir.
   Kesin olarak iki tane shooter oyunu olacak EA'nin, ve hatta ikisi de bu sonbaharda gelebilir. (Battlefield'in tarihi kesin: 21 Ekim) Böyle online odaklı iki oyunun aynı anda çıkması hala benim için şaşırtıcı. Eğer Titanfall 2 de bu sene çıkacaksa, ki sadece Battlefield 1 gibi reveal trailer videosu çıktı, oynanış videosu muhtemel olur. Battlefield ile beraber sunumun çoğu zamanını almış olur böylece.
    Diğer kesin olarak gösterilecek oyun 2017'ye ertelenen Mass Effect: Andromeda. Henüz her hangi bir teaser videosu bile gösterilmeyen oyundan detaylı bilgiler eşliğinde bir trailer bekliyorum ben, o da yeteri kadar vakit geçirtir.
    Klasik FIFA, Madden NFL, NHL, NBA Live'den de trailerlarımızı izledikten sonra EA düşük bir ihtimal yeni bir oyun tanıtım videosu göstererek sunumunu bitirecekti. İşte oyun firması gibi değil de, business olarak bakarsan bu kadar sıkıcı oluyor EA'ciğim.
EA konferansı, Türkiye saati ile 12 Haziran 23:00'te başlayacak.


       Bethesda
    İşlerin çok daha heyecanlı hale geldiği sunuma gelelim şimdi. Daha geçen sene bir sonraki E3'e katılmayabileceklerini söyleyen Bethesda bu sene de E3'te. Şirket güzel bir reklam yeri olduğunu düşünmüş olsa gerek ki bu sene de katılmaya karar verdiler. Geçen sene benim için açık ara en iyi konferanstı Bethesda'nınki. Sadece Doom, Dishonored 2, Elder Scrolls Online trailerı ve Fallout 4 ile çok başarılı bir sunum gerçekleştirmişlerdi. Bu sene ise ne yapacaklarını hala kestiremedim ben. Kesin olarak sadece Dishonored 2 var ellimizde, geçen sene tanıttıkları Fallout 4 ve Doom ise piyasaya çıktı. Elder Scrolls Online'ı da dahil etsek bile hala çokça yer var gibi gözüküyor. Bu yüzden en az bir tane yeni bir IP duyurulmasını kesin gözle bakıyorum. Ayrıca, Fallout: New Vegas gibi Fallout 3 mekaniklerini kullanarak piyasaya çıkabilecek(Fallout 4'ü ya da Skyrim'i kullanarak) bir ara oyun da duyurulabilir. En ilgi çekici konferans olmayı başardı benim gözümde Bethesda.
Berhesda konferansı, Türkiye saati ile 13 Haziran 05:00'te başlayacak.


      Microsoft
    Benim için çok da önemli olmayan Microsoft konferansına gelirsek; oyunlardan ziyade Microsoft'un yeni bir konsol duyurulması daha çok gündemde. Bu konsolların Xbox 1'ı sistem olarak daha iyiye mi çıkaracak, yoksa sadece kasa mı daha incelenecek merak ediyoruz. Daha iyi sistemli bir konsol çıkması işleri gerçekten değiştirecektir.
    Bir başka ilgimi çeken konu ise multiplayer oyunlarda Sony ile aynı serverlarda oyun oynama ihtimali. İki firma da açıkçası buna yeşil ışık yaktı ve bu ortaklığı en büyük oyun tanıtım fuarında duyma olasılığımız da heyecan verici. Oyun camiasının birlik olması daha iyi ürünler çıkması anlamına gelir.
    Onun dışında Microsoft'un özel bir oyunu veyahut haberini beklemiyorum açıkçası. Sunset Overdrive, Gears of War gibi exclusive oyunlar elbet tanıtılacaktır; ancak Xbox tarafında ben yokum. PC'ye gelsin konuşuruz.
    Microsoft konferansı, Türkiye saati ile 13 Haziran 19:30'da başlayacak.


    Ubisoft
   Ubisoft'a geldik :) Çok güzel trailer videoları hazırlayan, son üç yıldır en az bir sürpriz oyun tanıtımı yapan Ubisoft bu sene pek heyecanlı değil benim gözümde. Tanıtacakları oyunlar belli olduğundan olsa gerek. Ghost Recon: Wildlands ve For Honor konferansın en odak iki oyunu olacaktır tahminimce. Özellikle For Honor geçen seneki E3'te büyük ilgi toplamıştı.
    Bu sene Assassin's Creed olmaması da Watch Dogs 2 ihtimallerini kuvvetlendiriyor, ki ben kesin gözüyle bakıyorum. (Edit: Ubisoft Watch Dogs 2'yi göstereceklerini onayladı.)Çünkü ikinci oyunun ana karakteri sızdırıldı ve Ubisoft oyunlarında sızdırılma haberleri gördüğümüz vakit çoğu zaman o haberler gerçek oldu. Eğer Watch Dogs 2 de duyurulursa Ubisoft bu üç AAA oyundan konferansı yürütecektir diye düşünüyorum.
     Konferansı pek heyecanla beklemediğimi belirtsem de UbiArt Framework motorunun iki yıldır PC'ye bir şeyler çıkarmaması bu sene bu taraftan ümitlerimi daha da çok arttırdı. En son 2014'te Valiant Hearts'ı PC'ye çıkarmışlardı. Umarım bu sene en azından bir şeyler yaptıklarını söylerler de kuru beklenti yeşerir.
    Onun dışında The Division, belki Far Cry: Primal DLC'lerinin videolarını izleriz ve konferans biter. Ama Ubisoft E3'ü çok seviyor (Neden sevmesin, muhteşem reklam fırsatı), bu yüzden de küçük sürprizler bekliyorum.
    Ubisoft konferansı, Türkiye saati ile 13 Haziran 23:00'de başlayacak.



     Sony
    Bu sene ilk kez Sony'i canlı olarak izleyeceğim Ramazan sayesinde. Eğer Playstation sahibi olsaydım da muhtemelen en heyecanla bu konferansı beklerdim. Ama ben Sony'i takip etmeyi seviyorum ve yine de merakla bekliyorum ne yapacaklarını. Geçen sene de Uncharted 4, Horizon: Zero Dawn, The Last Guardian,  Final Fantasy VII Remake' i ile gövde gösterisi yapmıştı. Bu sene de Horizon: Zero Dawn oynanış videosuyla kesin olarak E3'te gösterilecek. Geçen seneden gösterdikleri The Last Guardian, Shenmue 3 ve FF7 Remake'inden bir şeyler göstereceklerini düşünüyorum.
   Oyunlardan ziyade PS4.5, VR haberleri daha çok gündemde. Sony bu cihazlara da zaman ayıracaktır. Exclusive olarak da yeni IP'ler de duyurulabilir; fakat hangi firmadan gelir bir fikrim yok. Heyecanla bekliyoruz Sony konferansını da.
    Sony konferansı, Türkiye saati ile 14 Haziran 04:00'de başlayacak.


    Diğer
    Konferans yapmayacak, ama yeni bir oyun duyurulma ihtimali yüksek olan firmalar da var. Daha önce duyurulmuş olup, oynanış videoları beklediğimiz oyunlar da var. Biraz da bunlardan bahsetmek istiyorum.
    2K, Mafia 3'ü Ağustos 2015'te duyurmuştu, ondan sonra da IGN'de bir oynanış videosu yayınlandı. Bu sene de 2K'in en az üç tane oyun göstereceği kesinleşti. Bunlardan biri de Mafia 3. Henüz kesinleşmeyen, ancak gösterilmesi muhtemel Civilization 6'yı da buralara ekleyelim. 2K'den yeni bir oyun duyurusu beklemiyorum.
    Peki Rockstar ne yapıcak? 2017 Mart'ına kadar bir oyun çıkarmayacağını duyuran Rockstar, acaba tanıtım videosu yayınlar mı?Yayınlarsa da ne olur ben de merak ediyorum açıkçası, bu oyun hakkında  daha önce yazdığım yazıyı okuyabilirsiniz. Benim oyum hala Red Dead Redemption 2 yönünde.

     From Software'in de bağlı olduğu kuruluş Kadokawa Games bu sene E3'te konferans verecek; ancak bunun canlı olarak yayınlanacağı belli değil. Benim Kadokawa Games'le aram hiç olmadığı için sadece yeni bir From Software oyunu duyurulur mu bunun hakkında bir şeyler yazayım. Üst üste 3 yıl From Software oyunu çıktı, ki hepsi de çok başarılı oldu. Ben şahsen bir stüdyonun sadece bir oyun üzerinde odaklanması taraftarıyım, ancak From Software üst üste 3 yıl da çok başarılı oyun çıkararak kaliteli ekibe sahip olduklarını ispatladı. Daha önce de yazdığım gibi yeni bir Dark Souls oyunu gelmeyecek, ancak yeni bir Souls oyunu ya da IP duyurulma ihtimali var, ki ben şahsen olacağını düşünmüyorum. 

 

    Umarım çok keyifli bir E3 izleriz, özellikle bu kadar kalabalık bir listeyle giderken heyecanım ve umudum bir hayli yüksek. May the E3 Game Reveals be with you!! (Olmadı sanki).

4 Mayıs 2016 Çarşamba

İyi ki Varsın Dark Souls

    Güzelim Mayıs ayına geldik, en sevdiğim. Maalesef bu ay son iki senede olduğu gibi büyük bir heyecanla beklediğim bir yapım yok; onun yerine birbirinden kaliteli, daha doğrusu uzun zamandır çıkması beklenen(Doom'un Half Life 3'e dönmüş macerası) yapımlar çıkıyor. Mirror's Edge'i de dahil ederek saymaya başlarsam Uncharted'ın ve Homefront'un 5, Mirror's Edge'in 8, Doom'un ise tam 12 yıldır yeni bir oyunu çıkmıyor. Hepsinin ise yakın bir zaman diliminde çıkacak olması garip olmuş açıkçası. Sonuç olarak Mayıs ayı büyük bir heyecan içerisinde olmasa da yine dolu dolu geçecek benim için.

   Ama ben bu güzelim aya odaklanmadan hemen önce geçen ayın oyunu olan Dark Souls 3 hakkında bir şeyler yazmak istiyorum bu yazıda. Neredeyse son iki aydır From Software'in oyunlarıyla haşır neşirim. Şu anda zor kötek, 'Düşenin dostu olmaz' mottosuyla oynadığım Dark Souls: Prepare to Die'ı bu kadar çok beğeneceğim hiç aklıma gelmezdi. İtiraf ediyorum, büyük ihtimal bitiremeyeceğim; ancak yine itiraf etmeliyim, oyun olmuş (İnternet Explorer detected). Geçen sene Bloodborne'u gördükten sonra From Software oyunlarına ilgim artmıştı. Bloodborne'un canavar, boss tasarımları, Dark Souls'tan çok daha hızlı olan oynanış mekaniği muazzamdı.

   From Software'in hedef oyuncu kitlesi tamamen 'Gamer' diyeceğimiz insanlar üzerine. Niye mi?
*Oyun casual oyuncuların sabredemeyeceği bir zorluğa sahip
*Oyun her bölümün sonunda en az bir tane boss dövüşüne sahip
*Oyunda harita yok ve her bölümün haritaları çizgisel değil, aksine labirent tarzı
*Oyun size ne yapacağını söylemiyor, kıyıda köşede kalmış insanlardan öğrendiklerinizle bir şeyler bulmanız gerekiyor
*Oyun senaryo da anlatmıyor :) Mekanlardan, o kısa konuşmalardan kendin senaryoyu anlaman gerek

   Gamer diye adlandırdığımız kitle, çok fazla oyunu bitirmiş, artık çoğu oyun onlara sıradan mekaniklere sahip gözüken bir hale gelmiş; fakat hala oyun oynamak istiyorlar (All lifespan!) Artık oyunların onları zorlamasını, epik savaşları, karakterleri görmek istiyorlar. From Software oyunları da bunu yapıyor. Birçok gamerın en favori serisi olduğunu gördüm ben son bir ayda Dark Souls serisinin. Elinden tutup götürmüyor çünkü; gamer adam zaten o yolları aşmıştı, düşünmüyordu, ama Dark Souls'da düşünüyor. Sonlara doğru müthiş para kasılıp overpowered olmuyorsun çünkü; kendin uğraşıp kendin kazanman gerekiyor o güzelim kılıçları. Üç-beş mekaniklere sahip bossları yok çünkü; on beşinci denemede bile farklı bir hareketi yapan bossları var Dark Souls'un. Ve işin en muhteşem yanı o bossları yenmekte. Zaten o kadar çileye gamerlar bu yüzden katlanıyor, çok tatmin edici. Gamerların sıkıldığı şeyleri de yeniden, ilk kez oynuyormuş duygusu oluşturuyor Dark Souls. Ve köklü adamların/kadınların, bu kadar oyun geçmişine sahip insanların en favori oyun serisi oluyor.
    Özellikle üçüncü oyunun bosslarıyla ilgili bir paragraf yazmak isterim. Şu zamanlar süper kahramanların birbirleriyle olan savaşları çok popüler. Bunun sebebi epik dövüşlerin olacağını düşündüğümüz için. Dark Souls 3'teki bosslar ise muazzam şekilde dizayn edilmiş, muazzam müzikler yapılmış, muazzam mekanda gerçekten de süper kahraman filmlerinden daha epik dövüşler ortaya çıkarmış bir oyun olmayı başardı benim gönlümde. Özellikle Old Demon King bossunu izlerken (casual.um ben, geçemem o bossu) çok zevk aldım.
   Yeni bir tarz bu aslında. Birçok oyun Dark Souls mekaniklerinden esinlenerek oyun çıkardı. Taklidin varsa başarılısın demektir. Dark Souls, CoD gibi her yerde duyulmasa da her zaman çok başarılı bir seri oldu.  Steam'de ilk çıktığında 130 bin kişiyle en çok kişi tarafından oynanan üçüncü oyun olmayı başardı.

   Dark Souls serisi üçüncü oyunla bitti, yeni bir IP ya da Bloodborne 2 çıkacak bundan sonra. Bu oyuncuların yine büyük bir heyecanla bekleyeceği gerçeğini değiştirmez. Evet herkesin harcı bir oyun değil; ancak hakkını vererek bitirdiysen yaşayacağın hissiyatı da çoğu şey vermez.  İyi ki varsın From Software, iyi ki böyle bir seri yaptın. Dark Souls'un o meşhur sözüyle bitirelim: Praise the Sun

9 Şubat 2016 Salı

Artık Zamanı Geldi, Değil mi Rockstar?

     GTA V' te elde ettikleri muazzam başarı Rockstar Games'i uzun süre yeni bir oyun piyasaya çıkarma ihtiyacını azalttı. GTA V'i 2013'te PS3 ve X360 için, 2014'te PS4 ve X1 için, 2015'te ise PC için çıkaran Rockstar her yıl farklı bir özellik getirerek aynı oyunu defalarca satmayı başardı, (2014'te FPS özelliği geldi, 2015'te daha güncel grafikler ve 4k desteği) gerçekten de çok başarılı bir politika izlediler. Aslında 2013'te ilk piyasaya çıkardıktan sadece 3 gün sonra bile muazzam bir başarı elde etmişlerdi; fakat fazla para göz çıkarmaz, değil mi? Sonuçta hepsini tek bir oyun olarak saydığımız için Rockstar 2,5 yıldır piyasaya yepyeni bir şey sunmadı, ve bu tarihlerindeki en uzun süre.




Rockstar, diğer firmaların aksine çok az tanıtım yapan bir firma. Yani bir gün sonra Bully 2'yi duyurup, 3 ay sonra bir fragman, 6 ay sonra da oyunu çıkartabilir. Bu süreyi de eklediğimizde 3 yılı buluyor. Peki bir sonraki Rockstar oyunu ne olacak?

     Aslında hali hazırda duyurulmuş bir tane oyunları var: Agent. PS3 exclusive olarak 2009'da duyurulan bu oyun hakkında firma başka hiçbir açıklama yapmamış, evet 7 yıl boyunca. Artık bir jenerasyon atladık ve bu oyun bunca süreye rağmen iptal de edilmedi, en azından böyle bir haber gelmedi. Rockstar'ın bu oyunla ilgili ne düşündüğünü henüz bilmiyoruz, ancak piyasaya çıkaracakları ilk oyun Agent olabilir.
     GTA V'in popülerliği her zaman çok yüksek. Üstelik 3 yıl da farklı şekillerde piyasaya çıkarılınca normalden fazla fazla haberi yapıldı, popülerliğini hiç yitirmedi. Acaba Rockstar GTA IV'te yaptığı gibi senaryo DLC'si duyurur mu? GTA IV için oyun çıktıktan bir sene sonra iki tane 7 saatin üstünde oynanışa sahip DLC çıkmıştı ve bu DLC'lerden bir sene sonra ise yine bir açık dünya oyunu olan Red Dead Redemption'ı piyasaya çıkarmışlardı. Arada bir senaryo ek paketi çıkacağı haberleri gelse de firmadan resmi bir açıklama gelmedi; ancak Rockstar bu yıl da sadece senaryo ek paket(ler)i yayınlayarak yılı kapatabilir, ne de olsa 54 milyon satan bir oyun bu!
    Medyada en çok haberi yapılan, anketlerde Rockstar'ın çıkma ihtimali en yüksek oyu alan oyunu olan Red Dead Redemption 2, aslında benim bu yazıyı yazma ilhamımı getiren oyun, gerçi henüz böyle bir oyun yok. İlk oyun o kadar çok sevildi ki, benim gördüğüm tablo yeni bir GTA'dan daha çok arzu edildiği yönünde. Firma da çok ufak da olsa bir sonraki oyunlarının RDR 2 olacağını belli ediyorlar
    RDR 2'den sonra en çok çıkması beklenen oyun ise Bully 2. İlk oyunun üzerinden 10 yıl geçen oyun, zamanında çok beğenilmiş ve güncellenmiş grafikleriyle bir daha sunulmuştu. Rockstar'ın neredeyse her oyununda olduğu gibi bu oyununda çok başarılı olması her ne kadar uzun süre geçse de serinin devam oyunu olabileceği anlamına geliyor. 
   L.A Noire ve Max Payne için neredeyse hiç kimse ihtimal vermediğinden pek bir şey yazma ihtiyacı hissetmiyorum. Peki yepyeni bir IP olur mu? Bunu cevaplamak çok güç. Hiçbir ipucu yok. Rockstar her an yeni bir haber yayınlayabilir, fakat ben bu yeni bir IP'i illaki olacaksa sıradaki değil de, bir sonraki oyun için duyurulacağını düşünüyorum. Şimdi ise çoğunluğa uyarak Red Dead Redemption 2'ye oyumu veriyorum ve mümkünse bu sene çıkmasını istiyorum.

21 Ocak 2016 Perşembe

Indie Oyunlar Nasıl Başarılı Olur Adlı Çalışmam

    Bir şeyler karalayasım var (klavyede yazmak benim için karalamaya eşit) ama kafamda net bir şey yok; o yüzden doğaçlama yeteneğimin seviyesini ölçmüş olacağım bir yazıya girişeyim bakayım.

   Yazın okulun zorunlu kılmadığı stajı yapmayı çok istiyorum, özellikle de bir oyun firmasında. Türkiye'mizde sayısı çok az olan bu firmalara girebilmek için de bir şeyler yapmak gerekiyor. Ben de uzun zamandır bilgisayarımda yüklü olan ve bütün dönem "ara tatilde başlarım" dediğim oyun motoru olan Game Maker: Studio'ya daldım. Çok kolay arayüzü, kısa zamanda bir şeyler yaptığı görme duygusu ve Gunpoint gibi çok satan bir oyunun motoru olması beni bu motoru ilk oyun motorum olarak seçmemi sağladı. Şimdilik karakterim sadece mavi nokta şeklinde ateş atabiliyor; ancak ileride beni bekleyen harita tasarımı çok büyük sorunlar olduğunun farkındayım, ama bugün bunları konuşmak istemiyorum.
   Gunpoint oyunun başarılı kılan etmenlerden biri sürpriz şeyler olabilmesiydi. Bir indie oyunundan oyuncular ne bekler ki demi? Genelde rogue-like, survival ya da sandbox oyunlarının başarılı olduğu bu alanda senaryo based bir oyunun ne kadar başarılı olması beklenir?
   Indieler gerçekten ilginç bir dünya. Gabe Newell Simulator bile Greenlight'tan geçip para kazanabiliyor. Öte yandan indie demeye bin şahit istediğim Ori and The Blind Forest da aynı kategori altında bulunuyor. Tabi satışları ve inceleme puanları siyah ile beyaz ancak beni her zaman teşvik edici olan ve söylemeye çalıştığım nokta orijinal bir fikrin oldukça bir ilerleme görebileceğindir. Goat Simulatör'ün bir milyondan fazla satması, bu oyunun simülatör türü diye bir tür oluşturmasıdır da ondan. Keçiyi yönetiyoruz ve hiçbir amacımız yok ama yapımcılar gözlerinde $ amblemini gördüler bile. Orijinal fikir bulmak lazım azizim...