17 Eylül 2019 Salı

Dosya: Steam'in Çatırdayan Krallık Koltuğu

    Uzun zamandır Valve ile ilgili bir yazı yazmak istiyorum buraya. Gerçekten ne zamandır ya? İki sene? Olabilir. Ama gelin görün ki bu yazı da kafamdaki Valve yazısı ile ilgili değil, şirketin en önemli uygulamasıyla ilgili. Yani Steam'le.

    Steam'i 6 yıldır aktif bir şekilde ve gerçekten severek kullanıyorum. 2014'te gelen Türk lirası fiyatlandırmasından sonra hele öğrenciyken bile alabildiğimiz onlarca oyunu oynama şansı verdiği için seviyorum (15 ₺'ya bile pahalı diyorduk hehey). Sadece ucuz oyun sağlamasıyla da değil, hiçbir sorun olmadan indirip, güncelleyip oynayabilmeyi de sunuyor bize. Bunun yanında her oyuna ayrı bir forum sayfası (ve bu sayfaların aktif olup aradığını kolayca bulabilme), topluluk sayfası ki buralardan ilgili oyun hakkında çok güzel yazılar, çözümler, sanat tasarımları ve atölyede modlar bulabiliyorsunuz. Ayrıca geliştiricilerin geliştirdiği oyun hakkındaki haberleri de kolayca takip edebilmek de mümkün.
     Steam'in belki de en güzel özelliklerinden birisi asla karşına çıkmayacak ama çok beğeneceğin bir yapımı senin önüne sunması bence. Herkese oyununu tanıtma, beğendirme ve para kazanma hakkı vermesi oyun sektörünün bu derece hızlı büyümesinde çok büyük rol oynadı.

     Kısacası Steam'i hala severek kullanıyorum. Ama herkes artık aynı şeyi düşünmüyor. Platformda ciddi sorunlar var ve bu çatlak yarığa dönüşmek üzere.
    İlk olarak Steam'in arayüz olarak uzun yıllardır önemli bir değişikliğe gitmemesi herkesin canını sıktı Aynı yapıyı görmekten ziyade modern bir görünüm olmayışı, yeterince özelleştirememek falan oyuncuları rahatsız ediyordu. Ama bu platformu terk etmek için yeterli bir sebep değil tabii ki. Neyse ki Valve nihayet önemli tasarım değişiklikleri olacağını gösterdi bize. Ama tabii ki bu hamle çok çok geç geldi.

    Steam uzun süre tekel konumda kafası rahat bir şekilde gitti. Uplay'ler, Origin'ler, Games for Windows Live'lar falan hiç kimse reisin yanına yaklaşamadı. Bir Summer Sale geldi mi yer gök GabeN fotoğrafıyla doldu yıllarca. Ama hem artık Summer Sale'ler eski parlaklığında değil, hem de sahaya ağırlığını koyan bir rakiple karşı karşıya Valve: Epic Games Store.
    Epic Games, Fortnite'dan gelen parayla ne yapacağını şaşırdığı için hali hazırda var olan kendi mağazasını Steam'e rakip etmek istedi. Bu tabii ki de öyle kolayca olamaz. Epic Games de akıllıca düşündü ve oyunculardan ziyade yapımcıları memnun edecek bir yol çizerek Steam'in acımasız 70/30'luk pay dağıtımının aksine 88/12 gibi dağıtıma karar verdi. Üstelik yapımcılara garanti bir de ücret verdi ki yanlış seçim yaptığınızı düşünseniz bile zarar etmiş olmayınız diye. Hatırı sayılır insan da bu fikri sevdi ve Epic excluısive anlaşmaları başladı.

   Epic exclusive anlaşmaları Valve'a vurulan en büyük darbe gibi gözükse de Valve'ın farkında olduğu ciddi bir sorun daha var: Bağımsız oyun satışlarındaki dramatik düşüş. Özellikle son zamanlarda ben de fark etmiştim bu durumu inceleme sayılarının azlığını dikkate alarak. "Bu oyun nasıl olur da 35 inceleme alıyor ya çok beklenmiyordu bu?" soruları kaç defa geçti aklımdan yeni çıkan bağımsız yapımlara baktıkça. %70'lik bir düşüşten söz ediliyor. Eğer durum bu derece vahimse özellikle bağımsız yapımların Epic Games Store'a geçmeleri için hiçbir sebep yok. Ben geliştirici olsam geçmek isterdim.
    Steam bu durum için daha birkaç gün önce yapay zeka destekli oyun önerme algoritmasını yayına aldı Ama şimdilik algoritma hiç beklendiği gibi davranmadı.

    Evet... Bu kadar uzun olacağını hayatta tahmin edemezdim ama konu derinmiş meğersem. Steam'in güzel ortamının bozulmasını asla istemem. O yüzden biraz taraflıyım bu konuda. Lütfen GabeN biraz hızlı çözümler bul. Bu zamana kadar çok faydalı oldun. Ama devir özellikle oyun sektöründe çok çabuk değişiyor ve ayak uyduramazsan hemencecik çiğneniyorsun.