16 Haziran 2016 Perşembe

BİLDİĞİN ORKESTRA GELDİ (E3 2016)

     Oyun dünyasının en tatlı günlerini geride bıraktık ve artık içlerinden beğendiklerimizin çıkış tarihini ya da önemli haberlerini beklemeye başladık. Geçen sene yaptığım gibi bu sene de blogumda E3'ü detaylıca yorumlayacağım.(Ne kadar da kibar bir blogger)
    İlk olarak aslında Square Enix vardı; ancak onu bu yazıya dahil etmedim.

      EA

     EA, hem Londra'da hem de Los Angeles'ta insanları toplayıp bir oraya bir buraya bağlanarak 'EA Play' adı altında bir konferans yaptı ve her iki şehirde de oyunlarını oyunculara sundu. İlk olarak sıradanlaşmış, her oyundan kesitler içeren klibi izledikten sonra CEO Andrew Wilson hangi oyunları göstereceklerini söyledi ve bütün heyecanı kaçırdı. Hiç sürpriz olmayacağını bilerek izledik konferansı.
   Titanfall 2: Başlangıçta Titanfall 2'den bir adet trailer, bir adet gameplay videosu gösterdiler. Yeni eklenen halat mekaniği oyunu daha hızlı bir hale getirmiş. Ayrıca oyunda senaryo modu da bulunacak. Senaryo modu olması, yapımcı Respawn Entertainment'in oyuncu yorumlarını dinlediği anlamına geliyor ki, bu şahsen sevindirici. Ancak oyun genel olarak bana yine ilk oyun gibi sadece çıktığı zamanda oynanıp, ve hatta yine yüksek puanlar alıp, unutulacağı yönünde bir izlenim sundu.
    Titanfall 2, 28 Ekim'de Battlefield 1'den bir hafta sonra piyasaya çıkacak. EA'nin iki tane multiplayer odaklı oyunun aynı ay çıkaracak olması, ve bundan satışların etkilenmeyeceğini söylemesi, EA gibi paragöz bir firmanın böyle bir risk alması gerçekten şaşırtıcı. Neyse aman bana ne, EA sox :P.
   FIFA: EA'nin bir başka ilginç hamlesi ise FIFA tarafında. Zaten satışları kötü giden, Free2Play olması konuşulan PES serisine üstünlüğünü iyice hissettirmişken yeni bir oyun motoruyla (Frostbite) çıkışını yapacak bu sene. Üstelik Alex Hunter adında bir futbolcunun da kariyerini ele alan bir senaryo modu bulunacak oyunda. Ve İngiltere Ligi'nin teknik direktörleri de tamamı oyuna eklenmiş.
    Tam teknik direktörler konuşurken Jose Mourinho sahneye çıktı ve yapmacık birkaç cümle söyleyip gitti. Evet, o da Ultimate Team oynuyormuş :( Geçen sene de Pele'yi getiren EA, FIFA'da insanların heyecanını sürekli canlı tutmaya çalışıyor.

Mourinho, sürpriz şekilde sahneye çıkarken

    Madden NFL 17 ile de online pazarda ne kadar da büyük olduklarını bizlere yutturmaya çalışan EA, para ödülleriyle büyük turnuvalar düzenleme şansını da organizatörlere sunan bir sistemden bahsettiler.
    EA Originals: Ayrıca, bağımsız yapımcılarla ilgili 'EA Originals' adı altında bir programdan bahsetti. (Microsoft'un yazılım geliştiricilerine sağladıkları programları sıralar gibi sıraladılar) Fon sağlayıp dağtıcılığını yapacakmış EA. Ve bunun ikinci meyvesi (İlki Unravel) Fe'yi tanıttılar. Güzel, ancak biraz karanlık grafiklere sahip, Grow Home'u andıran keşif oyunu olacak olan Fe açıkçası ilgimi çekmedi. Ama EA Originals'ten içimizi ısıtacak oyunların geleceğini düşünüyorum.
    Mass Effect: Andromeda ise saf oynanış videosunu beklediğim bir oyundu; ancak bırakın oynanış videosunu, trailer bile göstermedi EA. Bioware işi sıkı tutuyor olacak ki oyunla ilgili hala bir gameplay göremedik. Onun yerine oyunun nasıl olacağını anlatan 'Sahne Arkası' videosu izledik ve açıkçası anlattıkları düşünüldüğünde ilgi çekici bir konsepte sahip geldi bana. Söz konusu BioWare olduğu için ümitlenmedim değil.
    Star Wars: Yine bir sürü Star Wars oyunu gösterdiler. (Saymaya ihtiyaç duymadım) Respawn Entertainment, Visceral Games, Action-Adventure türünde Star Wars oyunu üzerinde çalışıyorlarmış. Sadece bir fotoğraf sayılabilecek bir oyuniçi gördük ki çok hoş duruyor; fakat çıkış tarihleri belli değil.
Bahsettiğim o oyun içi görüntüsü

     Battlefield 1: Gelelim EA'nin sona sakladığı, gerçekten oynanış videosu görebildiğimiz tek oyun olan Battlefield 1'e. Konferansta sadece bir video gösteren EA, konferanstan yaklaşık yarım saat sonra başlayan, Wiz Khalifa, Snoop Dogg, Lupe Fiasco gibi ünlüleri ve JackFrags, LevelCapGaming gibi Youtuberların da dahil olduğu 32v32 şeklinde canlı olarak üç maç yaptılar. Yayın yönetmeni o kadar kötüydü ki açıkçası hiçbir şey anlamadım. Daha sonrasında JackFrags'in paylaştığı videodan çok daha iyi çıkarımlar yaptım.
     Atmosferi, harita dizaynı, sesleri gerçekten çok başarılı olmuş. Zaten vuruş hissi, silah tasarımları DICE'ın her zaman iyiydi, bu oyunda da o kalite korunmuş. Oynanışı da beğendim, gerçekten WW1 havasına sokuyor sizi. Oyunun satışlarda başarılı olacağı aşikar. Fakat; BF3 ve 4'teki gibi uzun soluklu bir oyun olma yolunda beni şüphelendirdi. Battlefield, gerçekten de benim gibi senaryo odaklı bir insana bile uzun saatlerini harcatan bir oyun. Çoğu, belki de hiçbir Multiplayer oyunlarında olmayan savaş olaylarına sahne oluyorsunuz ve uzun saatler sonra bile farklı bir şeyler görüp daha fazla zevk alıyorsunuz. Battlefield 1, bu konuda WW1 temasını işlediğinden potansiyeli zayıf bir oyun olarak duruyor, tabi ki oyun çıktıktan sonra daha net göreceğiz.

Battlefield 1
     Bir başka 'Fakat' dediğim konu ise trailerlarda gösterdikleri yakın dövüşü göstermemeleri. Benim en çok şüphelendiğim nokta, çünkü yakın dövüşü menzilli dövüşle harmanlamak oldukça zor bir olay ve DICE ilk kez yakın dövüşe bu kadar çok önem gösterdiğinden bir sıkıntı olacakmış gibi hissediyorum. Oyun yaparken ilk kez bir şeyleri denemek riskli bir iştir. Yakın dövüşü göstermemeleri, eğer Betada da göstermezler ise oyun dengesi açısından şüpheyle yaklaşacağım anlamına geliyor.
     Son olarak, belki de bizim için en önemlisi, Osmanlı Devleti de oyunda yönetilebilir olacak ve oyun bu sayede Türkçe altyazı desteği ile gelecek. Nasıl gösterecekler büyük bir merakla bekliyorum.

    Genel olarak inanılmaz business kokan, çok standart bir konferanstı. Oyuncuların izleyip geçtiği bir konferans oldu.


   BETHESDA

    Geçen sene ilk E3'lerini muazzam şekilde yapan Bethesda, bu sene de bizlerleydi ve hoş bir sunum gerçekleştirdi. O zaman başlayalım:

    Quake: Geri sayım yapıldıktan hemen sonra konsol ekranı geldi ve bir iki konut yazdıktan sonra yeni Quake'i güzel bir videoyla duyurdular. Sadece bu duyuru videosuyla bile EA'yi yendiler. Bu videoyla yine geçen seneki kalitede bir konferans olmasını bekledim.
    Quake: Champions, Multiplayer bir oyun olacak.Eski FPS tarzında olacağını özellikle belirttiler. ID Software, bu sene DOOM'u çıkardıktan hemen sonra bir oyun daha tanıtarak beni şaşırttı ve DOOM'un başarılı olması Quake'e olan beklentimi de arttırdı. Daha detaylı bilgileri Bethesda'nın Ağustos'ta düzenleyeceği QuakeCon etkinliğinde olacakmış.

Konsol Ekranı

   Wolfenstein: Çakal Bethesda başlangıçtaki komutlara çok güzel bir Easter Egg yerleştirmiş. Daha önce ID Software'in yaptığı oyunları ve çıkış tarihleri gözükürken adı New Colussus olan yeni bir Wolfenstein oyunu gözüküyor, çıkış tarihinde ise sadece yıldızlar. Gizlice oyun haberini duyuran Bethesda, konferans başlangıcında 30 saniyede iki yeni oyun duyurmuş oldu böylece.
     Elder Scrolls: Elder Scrolls'un hali hazırda çıkarttığı Elder Scrolls: Online ile ilgili yenilikleri tanıttılar. Skyrim'in PS4 ve X1'a çıkacak olan Remastered versiyonu ile ilgili bir video yayınladılar. Yenilenmiş grafiklerle Skyrim, çok hoş duruyor. Ve Elder Scrolls: Legends adı altında da yeni bir kart oyununu da duyurdular. Heartstone sayesinde kart oyunları çok popüler hale geldi ve Bethesda da buna ayak uydurmuş oldu Legends'ı duyurarak. Başarılı olup olmadığını çıktıktan sonra göreceğiz.
     Yeni bir Elder Scrolls hakkında ise bir röportajda Todd Howard konuşmuş ve geliştirme aşamasında olduğunu, fakat çıkması için çok zaman olduğunu söylemiş. O kadar uzun zaman ki şu andaki teknoloji oyundaki bazı durumları anlatmaya yetmezmiş. (Bu adamın Fallout 4 için 400 saat lafını unutmayalım lütfen)
     Oyun hakkında olmasa da kesinlikle bahsetmem gerek bir konu var: #ElderScrollsHypeLady Özellikle Elder Scrolls haberleri yapılırken muhtemelen ön sıralarda oturduğunu düşündüğüm bir bayan her haber yapıldıktan sonra uzun uzun 'Wooo' dedi ki konferansa odaklanamadım bir ara. Konferansı izlemeyip merak ettiyseniz video. İyi ki Elder Scrolls VI falan tanıtılmadı o ara. Sahneye atlayıp sunucuyu öpücük yağmuruna tutardı herhalde.



     Bethesda VR: Sanal gerçeklikler bu sene piyasaya çıktıktan sonra gerek pahalı olması, gerekse yeterli kalitede oyun içermemesi sebebiyle büyük bir rağbet görmedi. Ancak donanım ve oyun firmaları, geleceğin VR'da olduğu yönünde. Öyle ki Bethesda da Fallout 4 ve DOOM'un HTC Vive'da oynanabilecek hale getirdiklerini açıkladı. Oyunlar çıktıktan sonra daha net anlayacağız. İlk görünen VR'ın geleceği büyük oyun firmaları sayesinde parlak gözüküyor.
   Prey: Daha önce açıklanan Prey 2'nin akıbeti yenilenmiş bir şekilde, gayet hoş bir video ile tanıtıldı. Dishonored'ın da yapımcıları olan Arkane Studios'un geliştirildiği düşünüldüğüne başarılı bir oyun olma potansiyeline sahip, ben beğendim.
   Dishonored 2: Bethesda'nın en çok vakit ayırdığı oyun oldu Dishonored 2. Videolar, oyuniçi mekaniklerinin ve senaryonun tanıtım derken 15 dakika civarı izledik Dishonored'ı. İlk oyunu oynamadığım için (Evet hala, evet utanç verici, ve evet Summer Sale'de alıp oynayacağım) bana güzel geldi, çünkü her şey yeni :) Diğer insanların yorumlarına baktığımda onlar da başarılı bulmuşlar. İlk oyun zaten çok yüksek puanlar almıştı, 11 Kasım'da nihai sonucu öğreneceğiz.

    Genel olarak Bethesda, geçen sene gibi olmasa da yine başarılı bir E3 performansı koydu benim gözümde. Seneye gelin lütfen, sizler heyecan oluşturuyorsunuz bizim gönlümüzde. (GELMEDİLER)


       MICROSOFT/XBOX

    Sunum salonlarını değiştirmeliler. Seyirciler, sunucunu önünde olduğu zamanlar oluyor ki mantıksız duruyor. Microsoft, bir sürü şey gösterdi; ben sadece önemli gördüklerime odaklanacağım.

    XBOX:  One S sürümü %40 daha küçük ve 2 TB'lık versiyona sahip, bu kadar. Özellikle yeni bir konsol duyurduktan sonra niye böyle bir şeyi yaparsın anlamıyorum.
    Evet yeni konsol: Project Scorpio. 4K çözünürlükte oyun oynayabileceğimizi iddia etti. 2017 yazında piyasaya çıkacak olan Scorpio hakkında başka bilgi yok şimdilik. Tekrar bir konsol çıkarma ihtiyacı şimdiki konsolların erkenden gücünün bitmesi ya da VR için yetersiz donanıma sahip olunduğundan kaynaklanıyor olsa gerek. Ancak Microsoft özellikle X1'a desteklerinin şu andaki gibi devam edeceğini söyledi.
    Bir de herkesin keyfine göre özelleştireceği controller dizayn edebilme imkanı sağladı oyunculara. Aslında bunu yazmayacaktım; fakat sosyal medyada fazlasıyla ilgi gördüğü için önemli bir olay diye düşündüm. Önemli mi?
Project Scorpio ile ilgili tek görüntü

  Cross Platform: Co-Op ya da Multiplayer oyunları aynı anda ister PC'de, ister Xbox'da oynamamıza sağlayan bir olay. Özellikle Microsoft PC'ye de Xbox gibi muamele etmeye başladığı için böyle bir özellik geldi. Üstelik Gears of War 4 ve Forza Horizon 3 de PC'ye gelecek, ki benim için çok güzel haber. (Gears of War 2 ve 3 PC'de yok onu n'apacaz be müdür).
   Son haber olarak, bu iki platformun birinden aldığınız bir oyunu diğer platformda da ücretsiz olarak indirebilecek olmamızmış. Microsoft, tamamen tek bir platform gibi bakıyor artık.
    Gears of War 4: Uzun ve güzel bir oynanış videosu göstererek 'Sonunda birileri adamakıllı oynanış gösterdi' dedirtti bana. Video da çok keyifliydi. Zaten ilk üç oyunu çok başarılı olan saf bir TPS olan Gears of War, bu oyunda da çok başarılı olacaktır. PC'ye de gelmesi özellikle cross-platform sayesinde satışları daha da arttıracaktır.

Gears of War 4

   Indie Oyunlar: Özellikle benim gibi bir Indie (Bağımsız) oyun severler için Microsoft konferansı çok güzel geçti. Limbo'nun yapımcılarının yaptığı İnside bir video ile çıkış tarihine kavuştu, üstelik 29 Haziran X1, 7 Temmuz PC gibi çok yakın bir tarihte piyasaya çıkacak. Ben şahsen çok heyecanlandım.
   Ardından gönlümün baştacı CD Projekt RED'den(Evet hala bağımsız sayıyoruz) The Witcher 3'deki Gwent oyunun stand-alone versiyonunu gösterdiler. 'Oyuncular çok sevdi, ayrı bir oyun halinde çıkmasını istediler. Biz de üstüne bir şeyler ekleyerek yapmaya karar verdik' dediler. Oyunun genel yapısı hali hazırda olsa da Eylül'de kapalı beta yapacakmış CD Projekt. Bu da onların basit bir kart oyunundan öte bir şeyler yapmak istediklerini gösteriyor. Umarım başarılı olurlar da Cyberpunk 2077 için daha fazla bütçe ayırırlar.
    Gwent'ten sonra da daha önce duyurulan We Happy Few'dan uzun bir video izledik ve çok başarılı bulduğumu söylemeliyim. Bishock'u andıran oyun 26 Temmuz'da piyasaya çıkacak.
   Recore: Evet, yine oynanış videosu göstermediler; lakin fuarda koymuş oldukları demoyu izledim ve fena bulmadım. Büyük beklentiye sahip olduğu için insanlar pek beğenmemiş; ancak ben potansiyeli olduğunu düşünüyorum.
   Diğer oyunlar: Bu oyunlar da aslında çok önemliler; ancak benim ilgi alanıma girmediğinden ve çok uzunca yazmayacağımdan dolayı tek bir başlık altında topladım. Tekken 7, Dead Rising 4 ve State of Decay 2 duyuruldu. Scalebound'a ise oynanış videosu gösterildi. Güzel duruyordu, özellikle çok büyük bosslar artık azaldığı için eğlenceli bir video olmuş. Final Fantasy XV'e de bir demo yayınlandı. JRPG değil de Action-RPG gibi durması hedef kitlesini değiştirdiğinden midir bilemiyorum, fakat bana çok güzel geldi oynanışı. Her zaman oynamayı isteyip bulaşamadığım bir seri için daha da heveslendiren bir video oldu. İnanılmaz büyük bir beklenti var. 30 Eylül'de göreceğiz.
 
   Genel olarak güzel, ancak E3'ün adı düşünüldüğünde vasat bir konferans oldu bence. Özellikle yeni konsol duyurulması konferansın en önemli haberi oldu. Ve hayır, tabletten  ve VR'dan(John Carmack :( ) Minecraft oynadıklarını yazmayacağım.

       UBISOFT

    Güzel trailerlar yayınlayan ve konferans sonunda en az bir tane sürpriz oyun tanıtan Ubisoft'un konferansı bu sene tam iki saat sürdü. Her oyun konuşmacılar sayesinde uzun süre ekranda kaldı ve konferanstaki sunucu ve konuşmacılar çok küfürlü konuştu(EA'deki abilerle kıyaslayınca değişik oluyor.) Konferans başlangıcı dans ekibinin dansıyla başladı ve akabinde Just Dance'in yeni oyununun 2017 yılında çıkacağını duyurdular.

   For Honor: Geçen seneki E3'te For Honor'ı insanların aksine ben beğenmemiştim. Sadece üç yönde kılıç tutuşumuz ve saldırışımız çok yetersiz gelmişti bana. Bu yıl ise senaryo modundan bir video gösterdiler. Oynanış olarak yine yetersiz bulsam da gerek atmosferi, gerekse potansiyelli bir senaryo olma ihtimali oyuna yeniden ilgiyle bakmamı sağladı. Oynanış olarak vuruş hissi gayet tok, gerçekçi duruyor aslında. Ancak bu üç yön muhabbetti gerçekten kısıtlıyor. Bütün oyun boyunca sadece bu hareketlerle mi dövüşeceğiz diye Mert düşünmeden edemedi.



    Ghost Recon: Wildlands: İlginç bir hamle bu oyun. Herhangi bir yenilik sunmuyor oyun dünyasına. Yaptıkları zaten daha önce de vardı. Ancak Ubisoft'un 4 kişinin oynayacağı şekilde oyun yapma takıntısı bu oyunun var olmasına sebep oldu. Gösterdikleri videoda üs ele geçirdiler. Far Cry'ı ve özellikle GTA V'in Heist görevlerini andıran oynanış oldukça sıradan. Ben şahsen hiçbir ümit göremiyorum bunun için. Çok kısa sürede unutulup gidecektir.
    VR: Ubisoft da VR işine girişti. Daha önceden duyurduğu Eagle Flight oyununu 4 kişi sahneye çıkartıp oynattı. Özellikle arkadaşlarla oynandığında çok zevk verecekmiş gibi duruyor; fakat VR sahibi olan 3 arkadaş bulmak zor iş şimdilik. Onun dışında Star Trek'in de VR'da oynanabilecek bir oyunun geliştirdiklerini duyurdular.
    South Park: The Fractured But Whole: Konferansın açık ara en iyi sunumuydu/oyunuydu. İlk oyunda sağladıkları başarının bu oyunda da geleceğine eminim. Süper kahraman filmlerine göndermeler yaparak ana senaryoyu oluşturmuşlar. Gösterdikleri kısımlarda bile çok fazla güldüm ben, çok eğlendim. Sıra tabanlı oynanış mekanizmasında artık karakterlerin konumları da öneme sahip, çok güzel bir gelişme olmuş o da. Oyunun belki de tek sorunu çok fazla +18 materyal içermesi. Sizin önem verdiğiniz değerlere bile çok sert giydiriyor South Park. İlk oyunda olduğu gibi bu oyunda da öyle olacaktır, ki gösterdikleri kısım bile inanılmaz küfürlüydü. Eğer bunlar dert değil derseniz çok fazla güleceğinize garanti verebilirim South Park'a ve başarılı olacağına kesin gözüyle bakıp 6 Aralık'a bir not düştüm bile ben.



    Watch Dogs 2: Ubisoft'un gözbebeği WD2'den uzun süreli oynanış videosu geldi. Özellikle oyuncuların yorumlarını okumaya çok zaman ayırdıklarını söylediler. Güzel yenilikler de eklemişler oyuna. Çeşitli gadgetlar, Parkour mekanızması ve yakın dövüş silahı oyunun akışını değiştirmiş. İlk oyunda eksik olan kendini hacker gibi hissedememe durumuna da bu oyunda özen göstermişler. Özellikle videolardaki şarkılar, oyundaki karakterler 'Biz sisteme karşıyız'ı hissettirdi bana. Ben ilk oyunu zevkle oynayan biri olarak bu oyunu da beğendim. Tipik bir Ubisoft oyunu olacağını düşünüyorum. (Tipik bir Ubisoft oyunu: Metacritic'ten 81 alan, oynarken keyif aldığın, bitirdikten sonra unutup gittiğin oyunlar) Ve Watch Dogs'un da filminin geleceğini söylediler.
    Assassin's Creed: Bu sene bir oyunu çıkmayacak olan AC'yi yine bir şekilde konferansa sokmuş Ubisoft. Film videosu gösterdiler. Film gerçekten de hiç ümit vadetmiyor bana; ama sırf isminden başarılı olacaktır. Ubisoft da bunu görüp daha fazla oyunun filmini yapar kesin. Assassin's Creed'i severek oynamış herkes gidecek, oyuncular zaten gidecek, internette sürekli haberini görüp sırf gündemden geri kalmak istemeyen insanlar gidecek, o insanlar arkadaşlarını peşlerine takıp gidecek ve gişe başarısı gelecek. Korkum Ubisoft'un abartması.
    Grow Up: Gözlerim tabi ki de Valiant Hearts 2'yi aradı. Büyük bir heyecanla bekledim o haberi; ancak Ubisoft bana Grow Home'un devam niteliğinde olan oyunu Grow Up'ı verdi. İlk oyunu çok güzel övgüler alan oyunun devam oyunu gelmesine sevindim. Karakterimiz Bud Ağustos'ta yine yeni yerler keşfetmeye devam edecek. (Tanıtım bülteni gibi oldu).
    Steep: İşte Ubisoft'un sürpriz oyunu. İlk tanıtıldığında sırf sürpriz oyun yapmak için yapmışlar sanki diye düşündüm bir ara. Çünkü bu oyun gibi değil sanki. Simulasyon gibi extreme sporları yapabildiğimiz bir oyun. En hızlı parkuru tamamlama gibi oyuna benzeyen challenge.ları duruyor olsa da ben niye böyle bir şeyin var olduğunu çözemedim. Üstelik oyun VR'a da gelmiyor, ki kesinlikle VR için uygun bir konsepte sahip.

     Bu arada Ubisoft 30. yılı şerefine 7 ay boyunca her ay ücretsiz oyun vereceğini açıkladı. Bu ay ki oyun ise Prince of Persia: The Sands of Time. Bedava oyun vermesi şaşırtıcı Ubisoft'un. Umarım güzel oyunlar verirsin.
    İşte 2 saatlik Ubisoft'tan bu çıktı. Geçen sene gibi olduğunu söylemeliyim. Belirli bir güzelliğe sahip; ancak sevindirici haber, heyecanlandırıcı oyun içermeyen bir konferans oldu.

      SONY

    İşte konferans gibi konferans. Ağzımızın suyunu akıtan oyunları hiç konuşmacı olmadan ardı ardına, gameplay videolarıyla tanıttılar. Efsaneydi efsane. Hideo Kojima bile çıktı lan sahneye.
    Başlangıçta orkestrayı gördük. Mitoloji kokan bir müzik çalarken perde indi ve ilk video gösterildi.
Sony konferansındaki insanlar hep gazlı oluyorlar nedense. Sony'nin yazısını görür görmez heyecanlandılar. Bu sefer her seferinde doğru heyecanlandılar.

    God of War: İlk video Sony Entertainment yazısıyla girdi. Bir çocuğun ilk başta sesini sonra kendisini gördük. Okla ilgileniyordu, sonra babası bir şeyler söylemeye başladı ve babasının yüzünü gördük:

   Bu videoyu gösterirlerken niye seyircileri, oynayan adamı gösteriyorlar diye azıcık bir şüphelenmiştim. Ancak bilemedim ben Kratos'un geleceğini. Kratos gözüktükten sonra salon, ekrandaki insanlar, bendeniz tamamen yıkılmıştık. Daha ilk oyundan God of War gösterilir mi be Sony? İlk oyundan gösteriyorlarsa sonunda da bomba haber gelir diye düşündüm o an (Yanıldım, sürekli bomba haber geldi.) Oyunu oynayan adam da seyircilere bakıp gülümsedi :)
   Sonrasında dokuz dakikalık oynanış videosu gösterildi. Kamera açısı değişmiş, normal TPS oyunlarındaki gibi olmuş. Grafikler muhteşem gözüktü. Oynanış Hack'n'Slash değil de Action Adventure tarzına kaymış ilk bakışta. Ancak oyun yönetmeni yine o epik savaşların devam edeceğini söyledi, ki zaten videonun ilerleyen zamanlarında bir devle savaştı Kratos. Baltayı düşmana fırlattıktan sonra Thor misali geri aldı baltayı. Oynanış olarak çok beğendim, senaryo olarak da çok beğendim. Şimdilik eksik bir yanını göremedim.
    The Last Guardian: Bu epik konferans başlangıcının ardından Days Gone adında yeni bir exclusive oyun fragramanı gösterdiler. Days Gone'ı ilerde detaylıca yazdım. O trailerdan sonra yıllardır geliştirilen The Last Guardian nihayetinde çıkış tarihine kavuştu, hem de bu sene 25 Ekim'de. Herkesin çok büyük beklentiler içerisinde olan The Last Guardian, bana çok da muhteşem gelmemişti geçen sene. Ama oyunun duygusal tarafı çok kuvvetli ve başarılı da olacağını düşünüyorum.
   Horizon Zero Dawn: Arka arkaya göstermeye devam ediyordu Sony. Bu gösterdiklerinin hepsi exclusive oyunlar olunca PS sahipleri şimdiden tatmin olmuştu. Horizon: Zero Dawn da oynanış videosu gösterilen oyunlardan oldu. Gerçekten hoş bir renk paleti olan oyun. Güzel bir konsepte de sahip, çok umut vaat ediyor. Ben oynanışını da çok sevdim. Killzone gibi bir serinin yapımcının yaptığı oyun olunca insanlar da heyecanla beklemeye devam ediyorlar.



   Detroit: Become Human: Evet hala exclusive oyunlar bitmemişti, şimdi de Heavy Rain, Beyond: Two Souls'u yapan insanların yeni oyunu duyurulmuştu konferansta. Seçeneklerin çok fazla olduğunu belirten bir video yayınladılar. Yapımcının adından dolayı heyecan uyandırıcı bir oyun. Ben beğendim, ancak çok abartılacak bir yanı yok.
   Resident Evil VII: Biohazard: Sürprizler gelmeye devam ediyor. PS4 ve PSVR'a çıkacak olan yeni bir Resident Evil oyunu tanıtıldı ve demosu o gün yayınlandı. Daha çok korkutmayı amaçlayan bir oyun olmuş. Hangi insan bu oyunu VR'da denemek ister ben onu da merak ediyorum açıkçası.


    PlayStation VR: Altı tane çok sağlam exclusive oyun duyurduktan sonra Sony, birazcık ara verdi ve daha önceden duyurduğu PSVR'ın çıkış tarihi ve fiyatını açıkladı. Ardından PSVR ile birlikte tam 50 tane oyununda piyasada olacağını söyledi. Sony, VR sektörüne de çok güzel çalışmış. Çünkü; bu duyurudan sonra Batman: Arkham Knight VR, Star Wars: Battlefront X-Wings VR Missions ve Final Fantasy XV VR videolarını yayınladı. Ve yetmezmiş gibi Farpoint adında oldukça hoş gören bir VR oyunu daha tanıttı. İlk gözüken Sony'nin VR yarışmasında oyun isimleriyle önde kapattığı yönünde oldu.
    Call of Duty: Infinite Warfare: Activison, geçen seneden itibaren Sony ile anlaştığı için CoD oyunlarını Sony konferansında gösteriyor. Bu yılda CoD oynanış videosuyla karşımıza çıktı ve sürpriz: oyun gerçekten de keyifli duruyor. Yerçekimsiz ortamda Multiplayer oyun ilgi çekici geliyor bana. Üstelik Titanfall 2'deki gibi halat mekanizması da oynanışa yedirilmiş. Ben beğendim; ama yine de oyunun başarısız olmasını istiyorum. Activison'un burnunun sürtülmesi gerek.
    Oynanış videosunun ardında Cod 4:Remastered videosu yayınlandı. Sırf bunu almak isteyen insanlar yüzünden bile Infinite Warfare'in başarısızlığı(Eğer olursa) çok fazla göze batmayacak, çünkü COD 4: Remastered şimdilik tek başına satılmıyor.
    Crash Bandicoot: Eski oyuncuların çok fazla sevdiği Crash Bandicoot serisinin Remastered versiyonları da duyuruldu. Benim için bir ifade etmeyen, ancak seyircilerin büyük bir sevinçle karşıladığı bir haber oldu. Onlar için Sony konferansı çok güzelleşmişti ki son vurucu darbe gelene kadar.
    Death Stranding: Lego: Star Wars The Force Awakens videosunu izledikten sonra sahneye oyuncuların çok sevdiği adam Hideo Kojima geldi. Konferans hali hazırda muhteşem giderken Kojima'nın gelmesi hepimizi heyecanlandırdı. Ben şahsen Kojima daha yeni firmasını oluşturuyor, oyun tanıtmaz derken Kojima garip aksanıyla 'I'm Back' dedi, herkes coştu falan. Sonra da işte bu da benim yeni oyunum diyerek muhteşem bir sinematik videoyla yeni oyunu olan Death Stranding'i tanıttı. Kojima'nın bu sefer tamamen kafasındaki yapacak olması gerçekten çok heyecan verici. Bu adam çok farklı düşünüyor. Konami yüzünden iptal edilen P.T'deki Norman Reedus bu oyunda muhtemelen ana karakterimiz olacak. Ne diyeyim efendim daha, A Hideo Kojima Game desek yetiyor..

Death Stranding

    Spider-Man: Hala bitmedi exclusive oyunlar. Kojima'nın oyunundan sonra Ratchet&Clank serisinin yapımcısı olan Insomniac Games'den yeni bir Spider-Man oyunu duyuru videosu yayınlandı ve de gayet hoş duruyor. Sony'nin gösterdikleri bütün videolar çok hoş duruyordu zaten.
    Days Gone: God of War'dan sonra yayınladıkları Days Gone'ın uzun oynanış videosunu konferansın en sonuna koymuş Sony. Days Gone, benim sevmediğim tiplemeler olan zombileri ana odak alarak oluşturulmuş bir TPS oyun. Ancak, gerek grafikleri olsun, gerekse gerçekten hayatta kalma duygusunu oluşturmak olsun çok iyi iş çıkarmışlar. Days Gone ile de Dead Rising 4 birden arka plana düşüverdi. Bu oyun da diğer tanıttıkları oyunlar gibi çok güzel duruyordu.

Konferans sonrası PlayStation sahipleri

    Sony, bu sene kuşku yok ki gelmiş geçmiş en iyi konferanslardan birini verdi. Tanıttıkları her oyun, donanım oldukça başarılı, oldukça heyecan vericiydi. Niye bu kadar konsol sattıklarını bu konferansı izleyerek de anlayabilirsiniz. Ben izlerken çok ama çok keyif aldım. Belki de 'En iyi konferans' dememiz için gereken tek eksik Red Dead Redemption 2 duyurusuydu. Onsuz bile her saniyesi dolu dolu bir konferans oldu. Vasat diyebileceğim E3'ü geçen sene yaptığın gibi bu sene de muhteşem finalle bitirip bir sonraki E3'ü heyecan içinde bekletmemize sebep oldun.


     DİĞER

    Bir de konferansa katılmayıp, video paylaşıp detayları röportajlarda paylaşılan oyunlar var. Öncelikle sözüm Rockstar'a. Neden hala bir şey göstermediniz? Ne zaman göstereceksiniz? Sizin gibi büyük bir firma en erken 2017'de çıkaracağınızı söyediğinizi hesaba katarsak 4 yıl gibi bir süre niye hiç oyun çıkarmaz? İyi olacağından şüphem yok ama hiç ses seda çıkmıyor firmadan. Gerçekten garip bir firma. Sadece bir-iki video ile tanıtım yapıp dehşet satabiliyor. Neyse efendim, çıkarın artık bir şeyler.
    From Software'den de en az bir oyun bekliyordu herkes. Hatta üç tane oyun hazırlıkları olduğu bile söyleniyordu. Ancak onlar da pas geçtiler bu E3'ü, ki kabul edilebilir.
    Mafia 3'ün uzun bir videosu yayınlandı, beğendim. Tek eksiği ki insanların çok dert yandığı konu, Mafia gibi değil de gangster oyunuymuş gibi izlenim vermesi. Evet, bana da öyle geldi. Takım elbiseleri çekip başkalarının mekanı tehdit amaçlı yağmalayıp mesaj vermek yerine bir üsse gidip gizlice ya da sesli olarak adamları öldürmek bizleri tatmin etmedi açıkçası. Ama ben gerek senaryo olsun, gerekse oynanış olsun yine başarılı olacağını düşünüyorum.

Mount & Blade 2: Bannerlord

    Gururumuz Mount & Blade 2: Bannerlord'a da iki trailer, bir tane de oynanış videosu geldi. Oynanış videosunu oldukça beğendim. Çıkış tarihi sıkıntı bu oyunda da. TaleWorlds oyun hazır olduğunda çıkacak, 2016'da çıkarmayı istiyoruz dedi; ancak bana hiç 2016'da çıkacakmış gibi gelmiyor. Özellikle Türkiye'de olduklarından işlerin normalden yavaş ilerlemesi kabul edilebilir bir şey; fakat oyuncular uzun zamandır bekliyorlar ve haklı olarak artık çıkmasını istiyorlar. Bense ne zaman içlerine sinerse o zaman çıkarmalarını istiyorum. Umarım başarılı olurlar.
    Don't Starve, Mark of The Ninja, Shank gibi oyunların yapımcısı da Oxygen: Not Included'ın tanıtım videosunu yayınladı. Uzay-koloni simulasyon tarzında olacak olan oyun oldukça hoş duruyor. Klei ne yapsa güzel duruyor zaten. Ben başarılı olacağına inanıyorum ve istiyorum.


    Bu kadar uzun olacağını bilemedim. Geçen senenin aksine her şeyi yansıtmaya çalıştım. O kadar laf etsem ben yine çok keyif aldım E3'ten. Benim için yılın en keyifli anları. (Özellikle finallerden sonra geliyorsa kebap). Yine içimiz dışımızı binbir çeşit oyun videolarıyla doldurduk. Elbet birilerine heyecanlandık, çıkış tarihlerini not ettik, elimiz boş dönmedi. Benim için en başarılı oyun South Park oldu, çok beğendim. Ardından God of War'u AAA kategorisinde söyleyebilirim. Indie olarak Inside çok heyecan verici. Gwent, We Happy Few, Oxygen Not Included, Absolver, Pyre, Abzu gibi diğer indielerde listemde.
   Bir sonraki E3'te The Last of Us 2, Max Payne 4, Valiant Hearts 2 haberlerini duymak ümidiyle...
 

1 Haziran 2016 Çarşamba

1. Geleneksel E3 Tahminleri

    İlk yılından gelenekselleştirdim tahmin yazımı. Her yıl E3 olacağından, benim de muhtelemen her yıl heyecanla bekleyip zevkle izleyeceğimden bir şeyler yazmak görev sanki. Geçen sene E3 sonrası neler hissettiğimi yazıp, arada da küçük bir yazıyla öncesinde ne düşündüğümü belirtmiştim. Bu sene öncesindeki tahminlerimi de daha detaylı bir şekilde yazayım ki E3 sonrasında gülelim, demi?

             EA
    Sunum sırasına göre gidelim, ilk olarak EA'nin Londra'daki sunumundan başlayalım. Evet, EA de yazılım dünyasının Microsoft'u gibi her şeyi kendi ismi altında yapmaya çalışıyor. Bu seneki sunumunu ise Los Angeles'da değil, EA'nin aynı zamanda Battlefield 1'i de duyurduğu Londra'da yapacak, E3'te ise sadece boothu olacak. Peki EA bize ne gösterecek? Açıkçası ben her seneki sıkıcı gösterilerinden biri olacağını düşünüyorum. EA, Ubisoft gibi tonla gameplay videosu gösteren bir firma olmadığından ve bir sürü oyuna sahip olduğundan (Her sene çıkan EA Sports oyunları, 2-3 yıla çıkan diğer NFS, Plants vs Zombies, Sims gibi markaları) vakit doldurmak onlar için çok kolay oluyor. Her oyundan bir-iki dakikalık trailer videosu bile o oyunun yapımcısnın konuşmasıyla yarım saati doldurmaya yetiyor.
    Aslında geçen sene Unravel gibi sevimli, çok da keyifli olan, Metacritic'ten 78 alan bir oyun duyurulmuştu ve herkes çok sevmişti Yarny'i. (Ben de sevdim, hatta kendi Yarnyimi yaptım) Bu sene de belki böyle bir sürpriz duyurulabilir.
   Kesin olarak iki tane shooter oyunu olacak EA'nin, ve hatta ikisi de bu sonbaharda gelebilir. (Battlefield'in tarihi kesin: 21 Ekim) Böyle online odaklı iki oyunun aynı anda çıkması hala benim için şaşırtıcı. Eğer Titanfall 2 de bu sene çıkacaksa, ki sadece Battlefield 1 gibi reveal trailer videosu çıktı, oynanış videosu muhtemel olur. Battlefield ile beraber sunumun çoğu zamanını almış olur böylece.
    Diğer kesin olarak gösterilecek oyun 2017'ye ertelenen Mass Effect: Andromeda. Henüz her hangi bir teaser videosu bile gösterilmeyen oyundan detaylı bilgiler eşliğinde bir trailer bekliyorum ben, o da yeteri kadar vakit geçirtir.
    Klasik FIFA, Madden NFL, NHL, NBA Live'den de trailerlarımızı izledikten sonra EA düşük bir ihtimal yeni bir oyun tanıtım videosu göstererek sunumunu bitirecekti. İşte oyun firması gibi değil de, business olarak bakarsan bu kadar sıkıcı oluyor EA'ciğim.
EA konferansı, Türkiye saati ile 12 Haziran 23:00'te başlayacak.


       Bethesda
    İşlerin çok daha heyecanlı hale geldiği sunuma gelelim şimdi. Daha geçen sene bir sonraki E3'e katılmayabileceklerini söyleyen Bethesda bu sene de E3'te. Şirket güzel bir reklam yeri olduğunu düşünmüş olsa gerek ki bu sene de katılmaya karar verdiler. Geçen sene benim için açık ara en iyi konferanstı Bethesda'nınki. Sadece Doom, Dishonored 2, Elder Scrolls Online trailerı ve Fallout 4 ile çok başarılı bir sunum gerçekleştirmişlerdi. Bu sene ise ne yapacaklarını hala kestiremedim ben. Kesin olarak sadece Dishonored 2 var ellimizde, geçen sene tanıttıkları Fallout 4 ve Doom ise piyasaya çıktı. Elder Scrolls Online'ı da dahil etsek bile hala çokça yer var gibi gözüküyor. Bu yüzden en az bir tane yeni bir IP duyurulmasını kesin gözle bakıyorum. Ayrıca, Fallout: New Vegas gibi Fallout 3 mekaniklerini kullanarak piyasaya çıkabilecek(Fallout 4'ü ya da Skyrim'i kullanarak) bir ara oyun da duyurulabilir. En ilgi çekici konferans olmayı başardı benim gözümde Bethesda.
Berhesda konferansı, Türkiye saati ile 13 Haziran 05:00'te başlayacak.


      Microsoft
    Benim için çok da önemli olmayan Microsoft konferansına gelirsek; oyunlardan ziyade Microsoft'un yeni bir konsol duyurulması daha çok gündemde. Bu konsolların Xbox 1'ı sistem olarak daha iyiye mi çıkaracak, yoksa sadece kasa mı daha incelenecek merak ediyoruz. Daha iyi sistemli bir konsol çıkması işleri gerçekten değiştirecektir.
    Bir başka ilgimi çeken konu ise multiplayer oyunlarda Sony ile aynı serverlarda oyun oynama ihtimali. İki firma da açıkçası buna yeşil ışık yaktı ve bu ortaklığı en büyük oyun tanıtım fuarında duyma olasılığımız da heyecan verici. Oyun camiasının birlik olması daha iyi ürünler çıkması anlamına gelir.
    Onun dışında Microsoft'un özel bir oyunu veyahut haberini beklemiyorum açıkçası. Sunset Overdrive, Gears of War gibi exclusive oyunlar elbet tanıtılacaktır; ancak Xbox tarafında ben yokum. PC'ye gelsin konuşuruz.
    Microsoft konferansı, Türkiye saati ile 13 Haziran 19:30'da başlayacak.


    Ubisoft
   Ubisoft'a geldik :) Çok güzel trailer videoları hazırlayan, son üç yıldır en az bir sürpriz oyun tanıtımı yapan Ubisoft bu sene pek heyecanlı değil benim gözümde. Tanıtacakları oyunlar belli olduğundan olsa gerek. Ghost Recon: Wildlands ve For Honor konferansın en odak iki oyunu olacaktır tahminimce. Özellikle For Honor geçen seneki E3'te büyük ilgi toplamıştı.
    Bu sene Assassin's Creed olmaması da Watch Dogs 2 ihtimallerini kuvvetlendiriyor, ki ben kesin gözüyle bakıyorum. (Edit: Ubisoft Watch Dogs 2'yi göstereceklerini onayladı.)Çünkü ikinci oyunun ana karakteri sızdırıldı ve Ubisoft oyunlarında sızdırılma haberleri gördüğümüz vakit çoğu zaman o haberler gerçek oldu. Eğer Watch Dogs 2 de duyurulursa Ubisoft bu üç AAA oyundan konferansı yürütecektir diye düşünüyorum.
     Konferansı pek heyecanla beklemediğimi belirtsem de UbiArt Framework motorunun iki yıldır PC'ye bir şeyler çıkarmaması bu sene bu taraftan ümitlerimi daha da çok arttırdı. En son 2014'te Valiant Hearts'ı PC'ye çıkarmışlardı. Umarım bu sene en azından bir şeyler yaptıklarını söylerler de kuru beklenti yeşerir.
    Onun dışında The Division, belki Far Cry: Primal DLC'lerinin videolarını izleriz ve konferans biter. Ama Ubisoft E3'ü çok seviyor (Neden sevmesin, muhteşem reklam fırsatı), bu yüzden de küçük sürprizler bekliyorum.
    Ubisoft konferansı, Türkiye saati ile 13 Haziran 23:00'de başlayacak.



     Sony
    Bu sene ilk kez Sony'i canlı olarak izleyeceğim Ramazan sayesinde. Eğer Playstation sahibi olsaydım da muhtemelen en heyecanla bu konferansı beklerdim. Ama ben Sony'i takip etmeyi seviyorum ve yine de merakla bekliyorum ne yapacaklarını. Geçen sene de Uncharted 4, Horizon: Zero Dawn, The Last Guardian,  Final Fantasy VII Remake' i ile gövde gösterisi yapmıştı. Bu sene de Horizon: Zero Dawn oynanış videosuyla kesin olarak E3'te gösterilecek. Geçen seneden gösterdikleri The Last Guardian, Shenmue 3 ve FF7 Remake'inden bir şeyler göstereceklerini düşünüyorum.
   Oyunlardan ziyade PS4.5, VR haberleri daha çok gündemde. Sony bu cihazlara da zaman ayıracaktır. Exclusive olarak da yeni IP'ler de duyurulabilir; fakat hangi firmadan gelir bir fikrim yok. Heyecanla bekliyoruz Sony konferansını da.
    Sony konferansı, Türkiye saati ile 14 Haziran 04:00'de başlayacak.


    Diğer
    Konferans yapmayacak, ama yeni bir oyun duyurulma ihtimali yüksek olan firmalar da var. Daha önce duyurulmuş olup, oynanış videoları beklediğimiz oyunlar da var. Biraz da bunlardan bahsetmek istiyorum.
    2K, Mafia 3'ü Ağustos 2015'te duyurmuştu, ondan sonra da IGN'de bir oynanış videosu yayınlandı. Bu sene de 2K'in en az üç tane oyun göstereceği kesinleşti. Bunlardan biri de Mafia 3. Henüz kesinleşmeyen, ancak gösterilmesi muhtemel Civilization 6'yı da buralara ekleyelim. 2K'den yeni bir oyun duyurusu beklemiyorum.
    Peki Rockstar ne yapıcak? 2017 Mart'ına kadar bir oyun çıkarmayacağını duyuran Rockstar, acaba tanıtım videosu yayınlar mı?Yayınlarsa da ne olur ben de merak ediyorum açıkçası, bu oyun hakkında  daha önce yazdığım yazıyı okuyabilirsiniz. Benim oyum hala Red Dead Redemption 2 yönünde.

     From Software'in de bağlı olduğu kuruluş Kadokawa Games bu sene E3'te konferans verecek; ancak bunun canlı olarak yayınlanacağı belli değil. Benim Kadokawa Games'le aram hiç olmadığı için sadece yeni bir From Software oyunu duyurulur mu bunun hakkında bir şeyler yazayım. Üst üste 3 yıl From Software oyunu çıktı, ki hepsi de çok başarılı oldu. Ben şahsen bir stüdyonun sadece bir oyun üzerinde odaklanması taraftarıyım, ancak From Software üst üste 3 yıl da çok başarılı oyun çıkararak kaliteli ekibe sahip olduklarını ispatladı. Daha önce de yazdığım gibi yeni bir Dark Souls oyunu gelmeyecek, ancak yeni bir Souls oyunu ya da IP duyurulma ihtimali var, ki ben şahsen olacağını düşünmüyorum. 

 

    Umarım çok keyifli bir E3 izleriz, özellikle bu kadar kalabalık bir listeyle giderken heyecanım ve umudum bir hayli yüksek. May the E3 Game Reveals be with you!! (Olmadı sanki).