23 Eylül 2016 Cuma

Dostlar Neler Oluyor



     Eskiden Eylül geldiğinde, daha doğrusu FIFA çıktığı zaman derdim hep "oyun yağmuru başlıyor" diye. Hatta geçen sene bile bu söylem az da olsa geçerliydi. Assassin's Creed'in bile puanlarını merak ederdim(Dalga geçeyim diye tabii ki). Ama bu sene, özellikle 2016'nın ilk üç çeyreği oyun dünyasından beni çok soğuttu. Üstelik bu sene çıkacak olan neredeyse bütün oyunlardan ümitli olmama rağmen durum böyle. Hemen argümanlarımı sıralayayım efendim:

Mobil Sektör: Ben sıkı bir senaryo oyuncusuyumdur. Eğer bir oyunda senaryo, atmosfer iyiyse türünü önemsemeden listeme alırım o oyunu. Müziklerinden de övgü almışsa direk indirim günlerini beklerim o oyunu almak için. The Banner Saga'yı öyle yaptım mesela. Sıra tabanlı oyunlarla aram olmamasına rağmen çok zevk almıştım oyundan. Oyunun dünyasında kaybolmuştum çünkü. Ancak akıllı telefon pazarı son sekiz yıldır artışta. Dolayısıyla geliştiriciler daha kolay üretilen ve sonuç alınan mobil oyun üzerine yoğunlaşıyorlar.
      Mobil oyunların neredeyse hepsi senaryo içermiyor. Senaryo içerenlerin senaryosu ise çok yavan. Markette en çok övülenlerden biri olan Monument Valley'i bile çok fazla beğenmemiştim ben. Akıllı telefon marketi halen büyümekte ve büyük firmalar bile oyunlar üretmekte. Bu da güzel beyinlerin güzel senaryolar üretmemesi anlamına geliyor.

DLC: Mobil sektörden de önce dert olan indirilebilir içerikler, a.k.a DLC'ler uzun süredir oyuncular için tiksinç bir şey. Buna alışmıştım. Firmalar ana senaryodan bağımsız DLC'ler çıkarıyordu çünkü. Hatta yakın zamanda The Witcher 3'e çıkan Blood & Wine DLC'si ayrı bir oyun olarak bile çıkabilirmiş. Ama en son Deus Ex: Mankind Divided'da olanlar firmaların bizi para sömürme makinesi olarak gördüğünü açıkça gösteriyordu. Her firmaya suç atamam tabii ki ancak yakın tarihte çıkan Deus Ex'in yaptığı her şeyden önce büyük ayıp.

MOBA: Bu oyunlar da uzun süredir varlar. Özellikle Lol çıktıktan sonra MOBA oyuncu sayısı fırlama yaşadı. Hatta çok kısa süre önce Riot Games aylık Lol oynayan 100 milyon kişi olduğunu duyurmuştu. 100 MİLYON. Normal oyun normlarında bu sayıyı değil aylık, oyun çıktıktan günümüze kadar olan süreyi hesapladığımızda bile ulaşamayacağımız bir sayı bu.
     MOBA oyuncular, bu tür popüler olmadan önce yoklardı. O yüzden senaryo oyuncularıyla kıyaslamak doğru değil. Ama bu kadar büyük oyuncu potansiyeli olan bir oyun türü olduğu için firmalar yine çalışanlarını bu tür oyun geliştirmeye ve güncellemeye vakit ayırttırıyor. Evet bu oyunlar popülerliğini kaybetmemek adına sürekli güncellenmesi zorunda.
     Tür bu kadar popüler olunca başka firmalar da belki de yapmayı düşündükleri bir senaryo oyunu yerine getirisinin daha çok olduğunu düşündükleri MOBA türüne oyun çıkarıyorlar. Artık inanılmaz sayıda türedi bu oyunlar. En son Paladins çıkınca ve çok fazla haberi yapılınca oyun dünyasından biraz daha soğudum.
Ertelenme Haberleri:  Ama hala senaryo oyuncuları azımsanmayacak kadar fazla ve hala yeni oyunlar çıkıyor. Ama dur, iki ay sonra mı çıkacak? E daha yeni ertelemişlerdi. Madem yetiştiremeyecekler niye bize çıkış tarihi veriyorlar? Popülerliğini korumak için değil mi?
    Yukarıdaki soruları artık çok fazla sormaya başladım. Oyun erteleme resmen moda oldu. Meşhur No Man's Sky kaç kere ertelendi hatırlamıyorum. Final Fantasy XV de öyle. En son South Park bu modaya uydu ve 2017'ye ertelendi.

Optimizasyon: Son zamanlarda en çok dertlendiren durum.Oyun ertelendi, iyi bir şey çıkacak diye bekliyorsun ama oyunu oynayamıyorsun. No Man's Sky, Telltale's Batman, Deus Ex: Mankind Divided sorunlu çıkmışken üstüne Bioshock: The Collection, PES 2017 ve NBA2K17 de Steam'de "karışık" yorumlar alınca "Dostlar Neler Oluyor" dedim. Üst üste çıkan 6-7 oyun nasıl optimizasyon sorunuyla çıkabiliyor? Bence bu tesadüf değil, artık firmalar optimizasyona çok daha az para ve vakit harcıyorlar. Daha hızlı oyun piyasaya çıkarma açgözlülüğü içerisindeler. Neden sürekli eski oyunların grafiklerini cilalayıp piyasaya tekrardan çıkardıklarını sanıyorsunuz? En hızlı sürede para kazanma yöntemi çünkü.

VR: Bi de bu çıktı şimdi. Zaten çok az sayıda senaryo oyunu yapıyorsun, bir de VR için çalışan ve bütçe ayırıyorsun. (Ubisoft yine söz seni buldu) Yeni bir market olduğu için herkes yerini sağlamlaştırma çabasında. Bu yüzden herkes hummalı şekilde VR oyunu geliştirmeye çalışıyor. Belki ilerde (en az beş yıl diyorum) sektör tam anlamıyla oturur da güzel oyunlar çıkar. Ama o zamana kadar VR için geliştirilen oyunlar/deneyimler boşa giden zaman demek.

      Yazarsam rahatlarım diye düşündüm ama daha çok dertlendim yahu. Neyse ki indie oyunlar var. Neyse ki açgözlülük henüz onlara sıçramamış durumda. Neyse ki piyasaya bir sürü güzel indie çıkıyor da hala heyecanımı canlı tutabiliyorum.