Geleneksel E3 Tahminleri'nde de belirttiğim gibi oldukça hareketli bir E3 olmasını düşünürken beklentimin oldukça altında kalan bir hafta sonunu geride bıraktık. Üstelik bu E3, oyun sektörünün değiştiğini de çok net bir şekilde gösterdi. Artık firmalar bırakın 10 dakikalık gameplay videolarını, "Gameplay Trailer" garipliğini bile göstermemeye başladı. Yeni bir IP'yi inanılmaz bir iş gibi duyurmaya başladılar. Bu göstergeler artık geçmiş E3 doygunluğunu kolay kolay yaşayamayacağımızı gösteriyor. Gözümüzün önünde değişen, hayallerimizden ters yönde giden E3'ü (ve oyun sektörünü) böyle görmek üzücü. Neyse ki sektör inanılmaz büyüyor ve herkes için bir şeyler var. Bakalım Miert için neler varmış bu sene:
EA
Ne ilginçtir ki EA bu sene de hayal kırıklığı yaratmayı başardı :) Normal E3 hafta sonundan yaklaşık bir buçuk ay sonra gerçekleşen sunum öncesi EA, birçok oyunun sunumda gösterilmeyeceği söyleyerek ağır küfürler yemekten kurtuldu. Ha bu demek değil ki hayal kırıklığı yok, tabii var. Kesin gösterilir dediğim BioWare yapımları, EA Sports yapımları falan yoktu ortada. Onun yerine beş oyun üzerinden bol diyaloglu bir şeyler vardı.
İlk olarak Codemasters'tan GRID Legends'ı gördük, ki benim beklentim Dirt Rally 3 üzerineydi. EA'nin finansal desteği sayesinde olacak ki Codemasters bu oyuna tanıdık aktörleri getirip senaryo modu eklemiş. Eh, bir yarış oyunundan ne kadar güzel bir senaryo olunur bilinmez ama kesinlikle bir tema gerekiyordu.
Daha sonra Apex Legends Emergence üzerinden uzun uzun konuşuldu. Yatsınlar kalksınlar Respawn'a dua etsinler. Derken DICE LA'in de Battlefield 2042 üzerine uğraştığını öğrendik. Battlefield Portal adında, eski oyunların sevilen haritalarının, silahların ve hatta sınıfların yer aldığı, oyuncuların isteği şekilde özelleştirebileceği bir portal. "Ultimate Battlefield" hedefleri böylece ortaya çıktı EA'nin, ki çok çok mantıklı bir hareket. Bir nesile bir Battlefield bence hem oyuncular hem geliştiriciler için sürdürülebilir bir yaklaşım. Ha bu arada DICE LA kendi IP'lerini de geliştiriyormuş arka planda.
EA Originals'ın son gözdesi Lost in Random'u da çıkış tarihiyle beraber görme fırsatı bulduk. Oldukça tatlı görselleri ve özgün de bir oynanış vaat ediyor. Üzücü olan taraf çıkış tarih zamanında o kadar çok "tatlı görselli" oyun çıkıyor ki Lost in Random'u kafamda çok ötesine iteledim bile.
Ve herkesin sunum öncesi tahmin ettiği gibi Dead Space Remake'i gördük. Sadece bir dakika :) Tamamen sıfırdan yapıldığı ve ilk oyunda kesilen bölümlerin de olacağı söylendi, okey. Yorum yok.
Microsoft & Bethesda
Bu senenin tek adam akıllı konferansı Microsoft'tu. 20'ye yakın oyun gösterildi ve üçü hariç hepsinin Game Pass'e geleceği söylendi. Sony'nin çok bir show yapamadığı bu sene Xbox yeni nesle oldukça kuvvetli girdi.
İlk olarak Starfield gördük. Bunu çok şaşalı bir şekilde söylemem gerekirdi, değil mi? Ama bilin bakalım ne yaptılar? İki dakikalık trailer ve çıkış tarihi. O da 2022 Kasım'ı. Hangi güvenle 17 ay sonrasına çıkış tarihi verebiliyorsunuz gerçekten merak ediyorum ama Game Pass'le oynayacak olmamız sevindirici. Bu cümleyi birkaç kez daha söyleyeceğim gibi :)
Derken bu E3'ün en çok beğendiğim yapımı Stalker 2'yi gördük. Görece uzun bir videoydu ve gerek görselleri olsun gerek Metro-vari oynanışı olsun çok beğendim, beklentim biraz daha arttı. Aşırı kalabalık 2022 yılının Nisan ayında bizlerle inş. Üstelik Game Pass'teeee.
Seveni çok Back 4 Blood'dan bir şeyler gördük. Derken Avalanche + Xbox Game Studios iş birliğile geliştirilen Contraband tanıtım fragmanını gördük. Başka detay yok ama Avalanche bir türlü leziz bir şey yapamadı. Beklenti düşük şimdilik.
Battlefield 2042'yi EA'den önce ilk burada görmüştük. Gayet güzel duruyor. Levolution muhabbeti de iyice gelişmiş. Beklemekteyiz.
12 Minutes ve Psychonauts 2 de çıkış tarihlerine kavuştu. Hatta 12 Minutes çıktı bile :) Aynı şekilde Halo Infinite de sene sonunda geleceği gösterildi ama belli ki oyunda çok eksik var. Bazı özellikler çıkış sonrası gelecekmiş.
A Plague Tale'in devam oyunun resmi olarak gördük. Oyun içi ile hazırlandığı söylendi fragmanda. Bayağı güzel duruyor. Nasıl olsa Game Pass'e gelecek, oynarız :)
Somerville ve Replaced adına iki oldukça ilgi çekici bağımsız oyun da gördük. God dammit bunlar da Game Pass'e geliyor. Thank you Phil Başkan! Aşağıya tam listeyi bırakıyorum zira liste fazla kalabalık.
Obsidian'dan sürpriz bir şekilde The Outer Worlds 2 tanıtımını gördük. Obsidian, Microsoft satın aldıktan sonra çılgın gibi oyun tanıtıyor. İnsan ürkmüyor değil. Hem The Outer Worlds o kadar sevilmedi diye biliyordum ben. Sanırım uzun süre görmeyeceğiz onu çünkü Obsidian fragmanda kendileriyle dalga geçerek "Daha gösterecek hiçbir şey yok" dedi. Bence de Avowed yapın Obsidian :)
Bir başka sürpriz ise Playground'dan geldi. Geçen sene Forza Motorsport tanıtılmışken, Playground Fable'la uğraşırken ve sıra da zaten Motorsports'ta iken çat diye Forza Horizon 5'in geleceğini öğrendik. Hem de bu sene ayol. FH4 zaten popüler iken neden böyle bir hamle yaptılar açıkçası anlamadım. Üstelik FH5 Meksika'da geçiyor, yani herkesin seveceği bir teması yok kanımca. Ama o görseller...Oyşş.
Ve son bir sürpriz ise Arkane'den geldi: Redfall. Tam Deathloop çıkacakken yeni bir oyun duyurmak sırf Microsoft'un ilgi çekme amaçlı yaptırdığı bir şey. Zaten sadece tanıtım fragmanını gördük. Bence buna da çok zaman var.
Indiana Jones'un çıkmasına çok çok uzun süre var olduğunu öğrendik. Bu hem üzücü hem sevindirici çünkü demek oluyor ki MachineGames Wolfi 3 üzerine uğraşıyor, av yis. Üzücü çünkü çok merak ediyordum AAA bir Indiana Jones'un nasıl gözükeceğini.
Daha yazmadığım küçük küçük bir sürü şey oldu ama yazmaya gerek yok açıkçası. Doyurucu diyebileceğim, mutlu ayrıldığım tek konferans bu oldu. Teşekkürler Phil Baba tekrardan.
Ubisoft
Ubisoft, iyice farklı bir şirkete dönüşüyor gibi. Öyle ki seneye Ubisoft başlığı eklemeyebilirim bile. Kayda değer içeriğin sayısı azaldığı gibi var olanları da Fallout 76 kafasına dönüştürüyorlar. Sürekli güncelleme alan tek bir oyun kafası. Her ne kadar bu konferansta görmesek de The Division'ların Assassin's Creed'lerin bu yola gireceğini söylediler. Ne diyelim, güle güle. Var olan bir iki yapımınızı Diğer başlığında değerlendirir geçeriz biz de.
Ubi'nin yaptığı bir diğer saçmalık da konferans öncesi Far Cry 6'yı tanıtması oldu. Microsoft konferansında bir şeyler göstermeleri gerekmesinden olsa gerek diye düşünüyorum ama gidip de tüm içeriği konferans öncesi tüketmek aşırı aptallık. O kadar boş bir konferans izledik ki Ubi'nin asla adam olamayacağına inanmaya başladım.
Listeye bakın, ne kadar güvenli topraklardan gidiyor. Yeni Rainbow Six Siege oyunu, yeni Rocksmith, yeni Just Dance, yeni Mario+Rabbids. Yeni IP denilecek iki yapım var. Rider's Republic ve Avatar. Rider's Republic zaten Steep'in genişletilmiş versiyonu. Neden böyle bir AAA oyun yaparsın gerçekten ticari aklım almıyor. Steep'ten dünyanın parasını mı kırdın da "Aaa bak burada güzel potansiyel" var dedin? Neyse bunu geçtik. Elimizde olan tek şey Avatar, ki onu da tabiiiii kiii sadece tanıtım fragmanı vardı. Yeni model E3 işte sana. Asla gameplay yok. Oyuncular daha az görsün ki ne mal olduğunu anlamasınlar.
Zaten Avatar'ın da 234234 tane oyunu gelir, onun da suyu sıkılır. He bir de Star Wars yapacaklar ileride, bu kadroyla on sene gider artık Ubi. EA de aynı bok biliyorum ama bu kadar kara batağa yatmıyorlar. Neyse. Umarım Avatar, klasik Ubisoft formülünden koparak ilerler. Massive Studios'un yaptığı oyun, ne kadar orijinal yapabilirler tartışmalı.
Diğer
Geldik "Others" kısmına. Dışlananlar gibi algılansa da asla öyle değil, hele bu sene hiç değil. Elden Ring vardı, Zelda BOTW 2 vardı nasıl dışlanan olsun :)
Elden Ring, trailer'dan gördüğümüz kadarıyla bayağı iyi duruyor. Yine bir From Software klasiği geliyor gibi. Zelda için çok yorum yapamayacağım ama beğenildi. Yeni Metroid de aynı şekilde.
Borderlands 3 spin-off'u Tiny Tina's Wonderlands'i gördük. Eidos'tan Guardians of Galaxy'i gördük. Bu valla tam "çerezlik oyun" tabirine uyan bir yapım. Oyna geç. Babylon's Fall'un ne kadar hayal kırıklığı yarattığını gördük. Ama hiçbir Warner Bros oyunu görmedik. Neredesiniz abi siz? Ne yapıyor ne içiyor nasıl geçiniyorsunuz cidden? Ne Suicide Squad, ne Gotham Knights, ne Harry Potter ne yeni Monolith yapımı, hiçbiri yoktu. Belli ki pandemi ciddi etkilemiş WB'yi. Hepsini kafadan bir sene ertelemişler.
Yeni Saints Row'u da görmedik, ama bugün öğrendim ki Gamescom'da gösterilecekmiş. Uzun süre geliştiriliyordu, umarım güzel bir şey çıkar.
Devolver Digital'den de Death's Door, Trek to Yomi, Wizard with a Gun, Demon Throttle gibi ilgi çekici şeyler gördük. Hatta Death's Door çoktan piyasaya çıktı ve senenin en iyilerinden biri. Giderek yükselen bir grafiği var var Devolver'ın. Seviyoruz, mutluyuz.
Veee sanırım bu kadar. Değişimi iyice hissettiğim bir E3'ü geride bıraktık. Belki dijital süreç geçince eski günlerine geri döner ama hiçbir şey net olmadığı için sadece yaşayarak öğreneceğiz. 2022, oyun tarihinin en iyi senesi olmaya aday ama 2021'de bile sönük E3 gördüysek ümidimizi çok yüksek tutmamamız gerek.
