Önce Take-Two'nun Codemasters'ı satın alacağıyla ilgili haberler duyduk. Bu haberler gayet ciddi ve satın alımın neredeyse bittiğini yazıyordu. Üstelik 1 milyar dolar gibi (görece) ucuz da bir fiyata. Take-Two, başında Strauss Zelnick gibi tamamen para odaklı, "Oyunlar 70 $ dolar olacak tabii hıh" ve "Mikro ödemesiz oyun mu olur hıh" gibi arkasından kulak çınlatacak söylemlere sahip bir herif. Codemasters'ı satın almaları sadece fiyat anlamında da değil, oyun kalitesinin ve oyun-içi para politikasının da berbatlaşacağı anlamına geliyordu. NBA 2K gibi canlı kanlı bir örnek var karşımızda.
Biz tabii "Neyi sevsek ayrılığımız yakın oldu" tarzı ortalıkta gezinirken çok yakın zamanda başka bir haber daha aldık:" EA, 1.2 Milyar Vererek Codemasters'ı Son Anda Take-Two'dan Kaptı" Ve bir kez daha beterin beteri olduğu öğrendik. Tüm firmalar arasında açık ara en kötü yönetilen, güzelim firmaları bir bir katleden, iki kez En İyi Bok ödülünü kazanan Electronic Arts, Codemasters'ı da kendine benzetecek. Üstelik bu anlaşma çoktan yapıldı. Yaklaşık 2 aydır EA resmen Codemasters'ın sahibi.
Ben bu olayları yazmak için geç kaldım ama EA fiyat arttırımı konusunda hiç geç kalmadı. Normalde 92 ₺'ya çıkan F1 oyunları (Aslında tüm Codemasters oyunları) bu sene itibarıyla 419 ₺ gibi devasa bir artışla karşımızda. Diğer EA oyunlarının çıkış fiyatıyla aynı yani. Üstelik bu fiyat artışı sadece Türkiye'de değil, birkaç ülke hariç tüm dünyada gerçekleşmiş. Fiyat tarafındaki tek iyi haber ise geçmiş Codemasters (CM) oyunlarının henüz değişmemesi.
Fiyat artışları haricinde oyun için ek ödemeler, en ufak kozmetiğe bile dünyanın parasını istemesi de çok olası EA'nin. Zamanla çok daha net bir tablo ortaya çıkacak tabii ama umarım EA'nin bu sert EA Play aboneliğine yöneltme politikası CM tarafındaki satışlara aşırı etki etmez. Çünkü EA bir kere yumurtlamayanı akşama pişiriyor da.
İşin olası iyi yanları da var çok ilginçtir ki. Bunlardan biri CM'nin EA'nin bütçesini kullanabilecek olması. EA belli oyuncu havuzuna sahip oyunlara yatırım yapıyor. Özellikle EA Sports kanadında çok büyük gelirleri olan bir firma zaten. Ben, spesifik olarak Formula 1 serisine CM'den daha fazla para ayırabileceklerini düşünüyorum açıkçası. Bu da daha kaliteli oyunlar görme olasılığımız anlamına geliyor. EA aynı zamanda gerçek pilotlarla da anlaşıp oyun geliştirme sürecine yardımcı da olabilecek bir imkan sağlayabilir. Tabii GRID ve Dirt/Dirt Rally için aynılarını söylemek kolay değil. Hatta GRID serisi tümden rafa bile kalkabilir o derece.
İkinci olasılık ise CM'nin yeni bir NFS geliştirmesi olasılığı. EA'nin hali hazırda Criterion firması var, ve biliyoruz ki yeni NFS'yi de onlar geliştiriyor. Ancak Criterion son yıllarda Hot Pursuit Remastered ve Burnout Paradise Remastered harici hep diğer oyunlara destek şeklinde ilerledi. Bu sene de yeni Battlefield yetişsin diye destek veriyorlar. Ve son birkaç oyundur NFS markasından hiç güzel şeyler göremedik. Tüm bu parametreler EA'nin CM'ye bir şans vermesi anlamına gelebilir. Tabii bu yakın vadede beklediğim bir şey değil, ama olası.
Codemasters'ın devamlı olarak oyunlarını gördüğümüz serileri GRID, Dirt, Dirt Rally ve Formula 1. 2023'ten itibaren bu kadroya WRC de katılacak. Codemasters, biraz da bağımsız olmanın, para azlığının sonucu olarak her sene yaklaşık iki oyun (bir F1, bir diğer serilerden) çıkartan bir firmaydı. EA'nin F1 hariç bu kadar seri üretim oyun çıkartmalarını isteyeceğini zannetmiyorum. Bu yüzden GRID, Dirt ve Dirt Rally'den biri hatta birilerinin boğazı kesilecek. 2023'te gelecek WRC haklarından dolayı Dirt Rally'nin bir ömürlük oyunu olduğunu söylemek mümkün. NFS varken EA'nin ortada kalmış GRID serisine de çok sıcak bakacağını düşünmüyorum. Geriye Dirt kalıyor, ki Dirt çok köklü bir seri. Kolay kolay çöpe atılacağını düşünmüyorum. Ha bu sene tüm iddiam Dirt Rally 3 üzerine o ayrı.
Evet dillendirilmesi gereken bir konuydu ama niyeyse hiç aklıma yazı yazmak gelmedi. Uygun anımı da kolluyordum açıkçası bir yazı yazmak için. Geçen yazımdaki agresif hissi blog normali yapmak hiç istemiyorum ama bu sene güzel an yakalamak fazla mümkün olmuyor maalesef. Tabii her şey değişiyor EA'nin yönetimi değişmiyor. Ruh hali çok fark etmiyor bu firmayı anlatmak için, sonu hep bipli bitiyor :)
EDIT: EA, Codemasters kendi kimliğini koruyacak diyor.
EDIT-2: Bu söylemin üzerinden iki ay bile geçmeden EA, Codemasters'ın CEO'su ve CFO'sunu değiştirdi ve firmayı EA Sports çatısı altına aldı.