9 Temmuz 2022 Cumartesi

Sana Puanım 9 Kanka

     Oyungezer yakın zamanda Metacritic'teki yerini alarak Opencritic ve The Game Awards etiketleriyle birlikte global anlamdaki yerini tamamen almış oldu. Ben Metacritic'i ayrı bir şekilde önemsiyorum çünkü tüm sektör buraya bakarak bir değerlendirme yapıyor. Yani fazla inceleme girmemiş bir oyuna puan girip ortalamasını olumlu/olumsuz değiştirmek satışları bile etkileyecek. Bu vesileyle de puanların varlığını tekrar sorgulamak istedim çünkü olsa bir dert olmasa bir dert bir şey bu meret (Edit: Farkında olmadan kafiye yapmışım xd).

    İncelemelerine puan katan tüm medyanın yaşadığı bir "puan tutarsızlığı" eleştirisi var. Yani bazen haksız da değiller, özellikle Cuphead tutorial'ını geçemeyen editörler oyunları incelediğinde... Ama çoğunlukla bu yaşanmıyor ve ben büyük oranda Metacritic ortalamasını tutarlı buluyorum. İnsanların tutarlı bulamadığı nokta ise bir basın kuruluşunun nasıl olur da GTA V ile Rogue Legacy 2'ye aynı puan vermesi? KOSKOCA GTA V ulan bu? Nasıl olur da birkaç herifin ter kokulu bir odada(ıyk) yaptığı oyunla aynı seviyede olur? 

    Bu durumda iki noktaya bakmamız gerekiyor:
    1) Her ne kadar bir basın kuruluşu altında çıksa da o incelemeler, bir oyun sadece bir kişi tarafından inceleniyor ve o inceleyecek kişi sayısı birden çok fazla haliyle. Yani tüm IGN editörleri oturup Rogue Legacy 2'yi inceleyecek seviyede oynayıp, ardından aralarında konuşup ortak bir puan almıyorlar. Rogue Legacy 2'yi oynamak isteyen var istemeyen var. Rogue-lite seven var sevmeyen var. Seven adama bu inceleme paslanıyor ve IGN'i o adamın incelemesi temsil etmiş oluyor. Bu yüzden kuruluş isimleri yerine yazar isimlerine odaklanmak çok daha tutarlı bir eleştiri hakkı yaratıyor.
    2) Oyunları bütçeye göre değil de scope'un tavanına göre inceleme daha çok tercih edilen bir tercih. Yani bir beat-up-em oyunu olan TMNT: Shredder's Revenge bu sayede 86 ortalamayı yakalayabiliyor. Aksi takdirde benim gözümde bir beat-em-up oyunu dünyaları yapması lazım ona 86 verebilmem için. Açıkçası bu daha sürdürebilir ve adil bir yaklaşım bence. Öbür türlü indie oyunlar asla yüksek bütçeli kodamanlarla yarışamazdı. Ve dediğim gibi puanlar satışlar için çok önemli bir parametre.

   Bu iki nokta da başka bir soruyu doğuruyor: Tüm bu durumları son kullanıcı bilmek zorunda mı? Ben Oyungezer'e tıklıyorum ve Red Dead Redemption 2 ile Neon White'ın aynı puanda olduğunu görüyorum (Aynı değil bu arada lol). Bana ne kim incelemiş, neye göre incelemiş? Neon White kart oyunu aq. İşte bu tarz durumlar için istediğin kadar durumu açıkla, sonuç hep aynı olacak. Tüm medya "Hıı bu adamlar su fizikleri iyi diye 8 puan verdiler" diye yorumlara maruz kalacak. Çünkü tüm inceleme okunmamış, empati yapılmamış ve tamamen subjektif yaklaşılıyor. Ben de aşağıdaki diğer sebeple birlikte bazen puanların tamamen kalkmasını istiyorum açıkçası. İstese de tamamen anlamsız Neon White vs Red Dead Redemption 2 yapamayacak, çok zorlayıp yapmak istese bile mecburen incelemeyi okumak zorunda. Okumadığında da kabak gibi belli olacak. Eurgoamer bunu hali hazırda yapıyor ve bence en sağlıklısı da bu.
   Ama... büyük bir ama hem de, puanları ortadan kaldırmak demek bir oyunun nasıl olduğunu anlamak için ciddi bir okuma yapma anlamına da geliyor (Bu tabii biraz ütopik bir dünyada). Yani artık 1999 senesinde değiliz ki ayda bir oyun çıksın, onu detaylıca araştıralım. Her ay neymiş diye baktığım en az bir düzine oyun var, ki bir düzine gerçekten de iyimser bir sayı. Hal böyle olunca mecburen de puanlara bel bağlıyorum. Sonra da kendimi "Lan salaklar nasıl The Witcher 3'le aynı puanı verdiniz" derken buluyorum... (Şaka bu ha). Bu yüzden puanların var olması da olmaması da bir dert. Maalesef bu bir trade-off ve eksisine de katlanacaksın. Büyük çoğunluk puan veren tarafta.

Aşağıdaki Diğer Sebep: Puanlarla ilgili bir diğer açmaz da son yıllarda skalanın 70-100 arasında sıkışmış kalması. Yani 100 üzerinden 70 almış bir oyun vasat hatta bazılarınca kötü olarak kabul ediliyor. Liseden hatırlarsak 70 demek karnede 4/5 gözükmesi demek ki, gayet iyi bir derece. Ama Metacritic/Opencritic'te bu çok da iyi gözükmüyor. Ama puan 75 oldu mu elle tutulur, 80 oldu mu "oo eli yüzü düzgün işte" oluyor. Sadece 5 puanla bir oyun değerlendirmek de hakikaten hem editör için hem de okur için zor bir durum. Ki bizim gibi 5'lik sistemi kullanıyorsan, yani 77 gibi 5'e bölünemeyen bir puan veremiyorsan çok daha zor. Elin kolun bağlanıyor işte. Oysaki 70'i 50'ye çeksek pek bir rahatlayacağız, asıl 50 demek vasat/kötü demek olmalı zaten. Ama yok işte, tıkıldık kaldık ve pek de değişecek gibi gözükmüyor.